Átadták az Év tanára díjakat
Két anyaországi és két külhoni magyar pedagógus kapta meg az Év tanára 2018 címet. A díjazottak személyére pedagógusszervezetek és diákközösségek egyaránt tehettek javaslatot. A Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. és a piacvezető tiniportál, a Középsuli.hu szakmai együttműködésének eredményeképpen idén is szerepeltek a jelöltek és a díjazottak között külhoni magyar tanárok.
A jelöltek közül egyetemi oktatókból álló szakmai zsűri választotta ki azokat, akikre szavazni lehetett közösségi médiában. A díjat és a vele járó jutalmat végül Kiss Beáta felvidéki, Deák Magdolna erdélyi, Kende Sára budapesti és Angyal Adrienn hédervári pedagógus vehette át.
Dr. Szilágyi Péter helyettes államtitkár a Magyarság Házában tartott díjátadón hangsúlyozta: nemzetpolitikai cél, hogy minél több külhoni intézményben az óvodától a diplomáig magyarul lehessen tanulni.
“Ha nincs iskola, szétszéled a nyáj, ha nincsenek lelkes pedagógusok, nincs magyar jövő. Mi azért dolgozunk, hogy minden magyar iskolát megtartsunk, legyen az Somorján, Técsőn, Marosvásárhelyen, Adán vagy éppen San Franciscóban. Arra törekszünk, hogy minden magyar pedagógus, bárhol is éljen a világban, tudja és érezze, hogy megbecsült tagja a jövő nemzedékért küzdők társaságának. Ma is a tanárok a legfontosabb stratégiai partnereink az életerős magyar közösségek megteremtésért és megtartásáért folytatott harcban. Idén az anyaországban és a külhonban is a családok évét hirdettük meg. A magyar családokhoz azonban csak azokon keresztül tudunk szólni, akire hallgatnak. Csak azoknak a segítségével tudjuk őket támogatni, akinek munkája révén épülhetnek. Az idei évben is számítunk az Önök részvételére: legyenek munkatársaink, legyenek szövetségeseink a magyar családok megerősítésében”-mondta Szilágyi Péter.
A sok ezer olvasó véleménye különös legitimációt ad a díjnak – mondja Tóth Melitta, a Középsuli.hu szerkesztője, majd így folytatta: “Mi a Középsuli.hu-nál azt gondoljuk, hogy a tanári pálya egy azok közül a hivatások közül, amelyek a legnagyobb elismerést és tiszteletet érdemlik. Ám kiváló tanáregyéniséggé válni rendkívül összetett folyamat, amihez először is elengedhetetlenek a hozott személyiségjegyek: az alapvetően nyitott természet, optimizmus, az emberek szeretete, kitartás és türelem, másrészt pedig szükséges a folyamatos tanulás és változásra kész attitűd. A Középsuli.hu számára kiemelten fontos a tanárok munkájának megsegítése, elsősorban a XXI. század technológiai és társadalmi változásaihoz alkalmazkodó oktatás képviselete. Éppen ezért azt gondoljuk, hogy a kiváló tanár elég bátor ahhoz, hogy a világgal együtt változzon úgy, hogy közben hű marad az elveihez. Figyelembe veszi a digitalizáció hatását, nyitott a modern pedagógiai megoldásokra, így ahelyett, hogy korlátozná az informatikai eszközök használatát, az oktatás javára fordítja az innovációkat.”
A rendezvényen díjazták a középiskolai földrajzverseny legjobbjait és a retorikaverseny győztesét is. A legkiválóbb földrajzos egy tanéven át havi ösztöndíjat is kap.
A díjazott tanárokról:
Deák Magdolna, Kézdivásárhely
A Bod Péter Tanítóképző magyar nyelv és irodalom, pedagógiai kommunikáció, valamint módszertan tanára 20 éve él a hivatásának és állandóan kísérletezik. Sok mindent kipróbál, újít. A kooperatív tanulási metódusokat ötvözi a dráma- és élménypedagógiai módszerekkel. Vallja, hogy a jót kell keresni mindenben és mindenkiben, mert a jó építő, teremtő erő. Jó tanár – diák viszony nélkül nem lehet fegyelmi problémákat megoldani, önálló tanulásra motiválni, hitelesnek lenni. Pedagógusként egyik legnagyobb sikerének tekinti, hogy a pályán töltött 20 éve alatt képes volt a folyamatos szakmai, emberi fejlődésre, megújulásra.
Kiss Beáta, Léva
A Czeglédi Péter Református Gimnázium igazgatónője magyar nyelv és irodalmat, valamint művészettörténetet tanít már 25 éve. Pedagógus famíliába született, gyermekkorától természetes volt, hogy tanár lesz ő is. Fontosnak tartja a tehetséggondozást és a felzárkóztatást, sok időt tölt együtt tanítás után is a diákjaival. Rendezvényeken szerepelnek, énekelnek, szavalnak – ez, mint mondja, összekovácsolja őket. Pedagógusként legnagyobb sikerének azt tekinti, hogy az intézmény, melynek élén áll, a szórványhelyzet ellenére nemcsak hogy él, de sok-sok diákja tanul tovább jó eredményekkel az egyetemeken.
Angyal Adrienn, Hédervár
A hédervári Timaffy László Tagiskolában tanít fizikát és matematikát. Mindig is be akarta bizonyítani, hogy létezik szigorú, de szerethető matematikatanár. Már második éve dolgozik ezen, vallja, hogy a tanárnak segítenie, meghallgatnia és nagyon-nagyon szeretnie kell a diákokat – miközben elfogadja őket olyannak, amilyenek. Pedagógusként a legnagyobb sikerének azt tekinti, hogy sok szeretetet kap vissza a gyerekektől. Azt vallja, a közös munka is könnyebb, ha jó a kapcsolat tanár és diák között.
Kende Sára, Budapest
A Pais Dezső Általános Iskola magyar nyelv és irodalom tanára 11 éve oktat. A jó tanár-diák viszonyt tartja a legfontosabbnak az oktatói pályán. Ahogyan a felnőtteknek, úgy a gyermekeknek is szükségük van arra, hogy meghallgassák őket, és ez a fejlődés, a jobb hatásfokú oktatás egyik kulcsa – véli. Pedagógusként komoly értéknek tartja, amikor a tanórán anyának szólítják véletlenül, és nem Saci néninek.