Az alváshiány tünetei és túlélési tippek

Az elégtelen alvás legelső tünete a reggeli kialvatlanság. Fáradtnak, nyomottnak érzed magad, türelmetlenebb, ingerlékenyebb leszel, és sokkal kevésbé tudsz koncentrálni.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2016. szeptember 27. Vajda Boglárka

Az elégtelen alvás legelső tünete a reggeli kialvatlanság. Fáradtnak, nyomottnak érzed magad, türelmetlenebb, ingerlékenyebb leszel, és sokkal kevésbé tudsz koncentrálni.


Kutatások is kimutatták, hogy minél fáradtabb egy fiatal anya, annál hajlamosabb lesz a szülés utáni depresszióra, a valóságban azonban mindkét szülőn megmutatkozhatnak ennek tünetei, ha a gyermek miatt túl kevés időt töltenek alvással.

Mit tehetsz a kialvatlanság ellen?

Egy nemrégiben készült nyugat-virginiai kutatás szerint azoknál a fiatal anyáknál is kimutatható a kialvatlanság, akik rendszeresen sziesztáznak délután, mégpedig azért, mert az alvásidő hossza vagy az alvás mélysége ilyenkor nem elég ahhoz, hogy kipihenjék magukat.

Ha alváshiányban szenvedsz, érdemes legalább másfél-két órát rászánni a sziesztára, ennyi idő alatt ugyanis már egy teljes alvásciklus lefuthat, ami sokkal pihentetőbb egy kis szundinál. Amikor a baba alszik, a házimunkák helyett nyugodtan dőlj le te is, állíts be egy ébresztőt két órával későbbre, és élvezd a pihenést.

Ha nehezedre esik nappal aludni, találj más módot egy kis csendes relaxációra.
Néhány tanács, ami megkönnyítheti a mindennapjaidat:

Minél gyakrabban ülj le pihenni. Ez a nyugodt állapot majdnem ugyanolyan hasznos, mint maga az alvás. Ne sajnáld az ezzel töltött időt, mert nagyon hasznos nemcsak neked, hanem a babádnak is.

Legyen meg mindennap az öt étkezés, de figyelj oda, mit eszel. Reggelire egy kis müzli, gabonapehely vagy teljes kiőrlésű kenyér tojással fokozatosan szabadítja fel az energiát a testedben, anélkül, hogy úgy éreznéd, sürgősen pótolnod kell. Néhány szem gyümölcs vagy dióféle a legegészségesebb csemege az étkezések között. Kerüld a finomított cukrot és a telített zsírsavakat tartalmazó ételeket.

Lazítsd el a testedet. Ülj le vagy feküdj kényelmes pozícióban, és fokozatosan lazítsd el az izmokat a talpadban, a lábfejedben, a lábaidban, a törzsedben, a kezedben, a karodban, a válladban, a nyakadban és végül a fejedben. Érezd, ahogy a végtagjaidból elszáll a feszültség.
Végezz légzőgyakorlatokat. Ülj kényelmes pozícióban, csukd be a szemed, és vegyél egy mély lélegzetet az orrodon át. Érezd, ahogy tágul a rekeszizmod, majd a belégzés csúcspontján az ajkaiddal “o”-t formálva, lassan engedd ki a levegőt. Tetszés szerint ismételd, de ha szédülni kezdesz, hagyd abba.

Hetente csinálj valamit, amit szeretsz, legyen szó futásról, énekről, táncról vagy egy illatos habfürdőről. Az ilyen tevékenységek közben felszabaduló örömhormonok megszüntetik a fáradtsággal járó negatív érzéseket.

forrás: babaszoba.hu