Boldogságóra Zugligeten – Elindult a Három Királyfi, Három Királylány iskola, óvoda
A XII. kerületi Zugligeti Általános Iskola és Városmajori Óvodák elsőként kapcsolódtak be az idén tíz éves Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom legújabb, a gyermekek érzelmi intelligenciájának fejlesztését támogató legújabb programjához, melynek részleteit sajtótájékoztató keretében mutatták be csütörtökön a Zugligeti Általános Iskolában.
Skrabski Fruzsina, a Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom elnöke elmondta: felmérték, mi kell ahhoz, hogy a fiatalok boldog párkapcsolatban és családban élhessenek és így a kívánt gyermekeik megszülessenek. A kutatási eredmények szerint az egyetemisták elsőként azon aggódnak, hogy nem találnak megbízható partnert, másodikként pedig a szülői szerepektől félnek, és csak harmadikként említettek anyagi tényezőket (munka, lakás). A Mozgalom e kutatási eredményekre alapozva próbál segíteni a fiataloknak: a párkeresésben és a szülői szerepekre való felkészülésben. Ez utóbbival kapcsolatban arra is rájöttek: ahhoz, hogy a fiataloknak minél jobb szociális képességeik, kommunikációjuk, reális ön- és helyzetértékelésük alakuljon ki, már gyerekkorban segíteni kell őket, ezért úgy döntöttek: erkölcsileg és anyagilag is támogatják azokat az óvodákat és iskolákat, amelyek részt vesznek a Bagdi Bella által megálmodott, a Jobb Veled a Világ Alapítvány által kivitelezett Boldogságóra programban illetve a Hortobágyiné dr. Nagy Ágnes vezette Kecskemét-SzéchenyivárosKözösségépítő Egyesület által kidolgozott Családi Életre Nevelés programban. A XII. kerületi Zugligeti Általános Iskola és Városmajori Óvodák elsőként kapcsolódtak a Mozgalom kezdeményezéséhez, így ott már elindultak a boldogságórák és hamarosan sor kerül a családi életre nevelés órákra is. Ezen felül a Mozgalom támogatja a Zugligeti Iskola Szülőakadémia nevű kezdeményezését például azzal, hogy segít neves előadókat toborozni.
Bernyák Adrienn, a Zugligeti Általános Iskola igazgatója ismertette az iskola paramétereit: 350 diák (8 alsós és 5 felsős osztály), 30 fős tanári kar, szeptembertől új épületet kapnak a felsősök. Az iskola közismerten barátságos, családias, a pedagógusok szorosan együttműködnek a hozzájuk járó családokkal. Mint mondta, tisztában vannak azzal, hogy a társas kapcsolatok problémái minden korosztélyt érintenek, és azzal is, hogy a pedagógusoknak fel kell kelteniük az igényt az önismeret, a pozitív énkép, a kritikai gondolkodás, az erőszakmentes kommunikáció, az indulatkezelés, a döntésképesség és felelősségvállalás fontosságára. Elmondása szerint az első boldogságóra-képzésre olyan sikeres volt, hogy a második képzésre már minden pedagógus bejelentkezett. Olyan hasznos készségeket sajátítottak el (és tudnak megtanítani majd a gyermekeknek is), amelyekkel sokkal magabiztosabban tudják megoldani a mindennapokban felmerülő kihívásokat.
Bálint Beáta, a Városmajori Óvodák vezetője szerint a családi életre nevelést minél korábban, már óvodáskorban érdemes elkezdeni. Tájékoztatott arról, hogy a közismerten családias óvodájukba 172 gyermek jár és a családdal közös nevelés alapvetésnek számít. Elmondása szerint örömmel csatlakoztak a Három Királyfi Három Királylány Mozgalom kezdeményezéséhez, mert azt vallják: a gyermekek érzelmi nevelésében kulcsfontosságú szerepe van az óvodapedagógusoknak.
Dezső Anita, a Jobb Veled a Világ Alapítvány képviseletében ismertette a Bagdi Bella által hét éve éve létrehozott, öt éve gyermekek számára is kidolgozott Boldogságóra program lényegét. Jelenleg négy (óvodás, alsós, felsős, gimis) korosztály számára vannak részletesen kidolgozott módszertan, de terveben van egy ötödik, a tanulásban akadályozott gyermekek számára. Mint mondta, az ELTE Pozitív Pszichológia tanszékével együttműködve három éve országosan is mérik a program hatékonyságát, és a kreativitás és figyelem-koncentrációs tesztek 25-50%-os javulást mutatnak a boldogságórák után.
Fogarasi Szilvia, Városmajori Óvodák igazgatóhelyettese elmesélte: részt vett a Zugligeti Iskolában zajló első boldogságóra-képzésen, és azonnal jelezte felettesének: ezt minden óvodapedagógusnak meg kell ismernie, ugyanis számára a három fantasztikus nap legfőbb tanulsága számára: a pedagógusokat kell „megfogni”, mind a megfáradt idősebbeket, mind a tapasztalatlanabb fiatalokat. A programban megtanulták, hogyan kell pozitívan gondolkodni és nevelni és sok jó gyakorlati tanácsot kaptak, hogyan hozzák ki a legtöbbet a gyermekekből.
Fotók: Antal-Ferencz Ildikó