Bűvészet, mint készségfejlesztés
Gyerekeknél nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy megfelelő játékot adjunk nekik. Nincs is annál ideálisabb játék, amikor a gyermek játszva tanul és fejlődik. Sokan nem is gondolnák, hogy a bűvészet is lehet ilyen készségfejlesztő játék, mivel egy trükk elsajátításához szükség van kitartásra, szorgalomra, koncentrációra és megfelelő mozgáskoordinációra.
Gyerekeknél nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy megfelelő játékot adjunk nekik. Nincs is annál ideálisabb játék, amikor a gyermek játszva tanul és fejlődik. Sokan nem is gondolnák, hogy a bűvészet is lehet ilyen készségfejlesztő játék, mivel egy trükk elsajátításához szükség van kitartásra, szorgalomra, koncentrációra és megfelelő mozgáskoordinációra.
Minden gyermek csillogó szemmel nézi a csodákat bemutató bűvészeket, és egy előadás után, otthon próbálkoznak bemutatni a látott trükköket. – A gyermekek 4-5 éves korukig, ténylegesen elhiszik azt, hogy varázslatot láttak, idősebb korunkban ismerik fel, hogy trükkről van szó. – Annak érdekében, hogy megtartsuk lelkesedését, és ne szomorodjon el a sikertelen mutatványok miatt, keressünk számára egyszerű trükköket. A közös gyakorlással nem csupán élményt szerzünk a gyermekünknek, hanem hozzájárulhatunk fejlődéséhez is.
Milyen készségeket fejleszt a bűvészet?
A játék során elsajátított készségek a gyermekekkel együtt fejlődnek, és egyre érettebb formában jelennek meg. A bűvészetnél nincsen olyan, hogy a „játék” befejeződött, az újabb és újabb mutatványok kitalálásának a képzelet szab határt. A bűvészmutatványok elsajátítása közben fejlődik a gyermek koncentrációs és koordinációs képessége, kreativitása, önfegyelme és finommotorikus mozgása. Új környezetbe való beilleszkedésnél, kapcsolatépítésnél is hasznos lehet egy jól begyakorolt varázstrükk, ami felkelti a többiek figyelmét, és elindítja a beszélgetést. A trükkök előadásához hozzátartozik a beszéd, ezért fejleszti a kommunikációs képességet, szókincset és növeli a gyermek önbizalmát is.
„Sokan nem gondolnák rólam, hogy zárkózott gyermek voltam. A bűvészet segített abban, hogy nyitni tudjak a környezetem felé. Biztonságot adott számomra a saját kis varázslatos világom, és amikor pozitív visszajelzéseket kaptam szüleimtől a „fellépéseim” után, fokozatosan kezdtem levetkőzni gátlásaimat. Ma már több ezres közönség előtt lépek fel.” – mesélt gyermekkoráról Hajnóczy Soma bűvészvilágbajnok.
A többi játékhoz hasonlóan a bűvészetet sem szabad erőltetni a gyermekeknél. Törekedjünk arra, hogy a gyakorlás szakaszát változatossá tegyük fellépő ruhákkal, színes kiegészítőkkel, színpadépítéssel, új varázsszavak tanulásával, bűvészekről szóló mesék olvasásával, filmek nézésével és családi előadásokkal.
Hány éves korban érdemes megismertetni a gyermeket a bűvészettel?
A bűvészet elkezdéséhez feltétlen szükséges egy bizonyos szintű szellemi érettség, hiszen a gyermeknek meg kell tudnia különböztetni a valóságot és a varázslattól. Ez a szint minden gyermeknél máskor alakul ki. Rodolfo az Artista Akadémián az 50-es években még 10-18 év közötti diákokat tanított kézügyességi bűvészetre, és vezette be tanítványait alapismereti szinten a szabadulási trükkök, és illuzionizmus világába is. Ma már a gyermekek sokkal gyorsabban fejlődnek, és a modern technológiai eszközök hatására gyorsabban meg tudják különböztetni a képzeletet a valóságtól ezért már valószínűleg egy 5-6 éves gyermek is kellő elszántsággal el tudja mélyíteni bűvészeti tudását.
A gyermeknek csak előnye származhat abból, ha talál magának egy hobbit – legyen szó sportról, zenéről vagy adott esetben művészetről -, amivel elfoglalhatja magát. Ez a szülő számára is megnyugvást jelent, gyermeke nem a TV vagy a számítógép előtt ül, hanem játékosan fejleszti magát, és közben jól szórakozik. Ki tudja, lehet hogy a gyerek számára ez több is lesz, mint egyszerű hobbi? Tökéletes példa erre Soma, aki a közel 20 éves bűvész gyakorlásának és kitartásának köszönhetően, kétszeres bűvészvilágbajnok és fellépéseivel világszerte hatalmas sikereket ért el.
Néhány egyszerű bűvész trükk Somától: