A cégek érdeke a családbarát környezet megteremtése

A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom szerint a vállalatok gazdasági érdeke is, hogy családbarát környezetet alakítsanak ki munkahelyeiken és rugalmas munkaidőben foglalkoztassák jól képzett dolgozóikat. A fiatalok által tervezett gyermekek vállalását különböző programokkal támogató civil szervezet nemrég cégvezetőkkel tartott beszélgetést az Y generáció munkaerőpiaci megjelenésének tapasztalatairól Budapesten. 

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
családbarát vállalat
2017. október 17. MTI

A mozgalommal a BT (British Telecom) magyarországi regionális szolgáltatóközpontja, a GE Hungary Kft., az Ingatlan.com, a K&H Bank képviselői együttműködési megállapodást kötöttek arról, hogy továbbra is családbarát szemléletet követnek, jó gyakorlataikat megosztják egymással és az érdeklődőkkel. A cégek korábban elnyerték a mozgalom Családbarát vállalat díját. A társaságok képviselői egyetértettek abban, hogy nagy változást jelentett a munkaerőpiacon az Y generáció (az 1980-95 között születettek) megjelenése, akik otthon vannak a digitális világban, az új kommunikációs eszközök között élik napjaikat. Egyetértettek abban is, hogy a munkavállalók megtartásában komoly szerepe van a gyerekbarát irodák kialakításának, ahol például a szülők a gyerekek mellett laptopról tudnak dolgozni.

Szabó Zoltán, a BT magyarországi regionális szolgáltatóközpontjának ügyvezetője arról beszélt, másképp kell motiválni és másképp kell megtartani ennek a generációnak a képviselőit, mert ők már nem évtizedekre terveznek egy-egy munkahelyen, hanem jellemzően legfeljebb 5 évre. Gyorsan előre akarnak lépni, és ha ez az adott cégen belül nem lehetséges, akkor tovább is állnak.

Mészáros Tibor, a K&H Bank főosztályvezetője és Révész Bálint a HR személyügyi szolgáltatások vezetője is arról beszélt, hogy sokan már nem 15-20 évre, csak 2-3 évre terveznek, amikor munkát keresnek, és az is egyre természetesebb, hogy az adott munkahelyről korábban távozó dolgozót később visszaveszik. Szerintük az Y generációnál jól érzékelhető jelenség a külföldre vándorlás is. Szóltak arról, hogy az Y generációs munkavállalókat a rugalmas munkavégzés, illetve az érdekli, milyen eszközöket kapnak munkaeszközül a cégnél, vagy hogy vannak-e családbarát szobák, ahonnan (éppen a felszerelésnek és a wifinek köszönhetően) dolgozni tudnak.

Rózsa Katinka, az Ingatlan.com HR-vezetője is arról beszélt, nagy kihívás az Y generációs munkavállalók toborzása és megtartása is. A cég ezért családbarát irodát és otthoni munkavégzést is biztosít a munkavállalóknak, akiknek ugyanakkor tiszteletben tartja a magánéletét, azaz nem kell 24 órában elérhetőnek lenniük. Kitért arra is, hogy újabbnál újabb kommunikációs csatornák jelennek meg, így például ma már e-mail helyett gyakran különböző chat-csatornákon egyeztetnek.

Vámos Tamás, a GE Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Marton Éva programvezető azt mondta, akkor tudják megtartani a munkavállalókat, ha azok jól érzik magukat a munkahelyükön és a feladatukat össze tudják egyeztetni a családi élettel is. A programvezető szerint nem is a gyerekbarát iroda kihasználtsága fontos, hanem az, hogy a munkavállalók tudják: ha szükséges, élhetnek a lehetőséggel.

Tordai Ágnes, a mozgalom vezetője és Ujvári Enikő programvezető elmondta, évről évre több vállalat jelentkezik náluk Családbarát programjukra, és egyre többen kérnek segítséget ahhoz, hogy ilyen programokat indítsanak. Szerintük egyre több cég látja be, hogy érdekében áll kisgyerekes munkavállalók foglalkoztatása, akik az elkötelezettebb munkavállalók közé tartoznak, akikre jobban számíthatnak; a családbarát cégeknél, ahol tekintettel vannak az adott élethelyzetre, tapasztalatok szerint kevesebben mennek táppénzre.