Diákok, dobjátok el a laptopot, elő a tollal!

Amióta a laptopok könnyen hordozhatóvá váltak és elterjedtek a tabletek, sok tanuló elavult módszernek tartja a kézírásos jegyzetelést. Egy amerikai pszichológiai vizsgálatból azonban kiderült, hogy a kézzel írt szöveg jobban megmarad a memóriában, mint a számítógépbe bevitt anyag.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. április 18. Csontos Dóra

Amióta a laptopok könnyen hordozhatóvá váltak és elterjedtek a tabletek, sok tanuló elavult módszernek tartja a kézírásos jegyzetelést. Egy amerikai pszichológiai vizsgálatból azonban kiderült, hogy a kézzel írt szöveg jobban megmarad a memóriában, mint a számítógépbe bevitt anyag.


A kutatók már rég kimutatták, hogy a laptopok és a tabletek hajlamosak elvonni a figyelmet a tanulásról, hiszen oly könnyű rákattintani valamilyen társas oldalra egy unalmasabb előadás alatt. Most egy új tanulmány azt is megállapította, hogy bár a kézzel írt jegyzetelés sok esetben lassúbb, mint a gépbe írott, ennek ellenére hosszú távon érdemesebb az előbbit használni.

Szelektívebb a kézírásos jegyzet

Pam A. Mueller (Princeton Egyetem) és Daniel M. Oppenheimer (UCLA) olyan tesztet dolgozott ki, amellyel megvizsgálhatták, hogyan befolyásolja a tanulást a kézi, illetve a számítógépes jegyzetelés. Eredményeiket a Psychological Science folyóiratban tették közzé.

„Amikor az emberek legépelik a jegyzeteiket, akkor hajlamosabbak szó szerint jegyzetelni és annyit leírni az előadásból, amennyit csak tudnak” – mondta Mueller az NPR riporterének. „Azok a diákok, akik kézzel jegyzeteltek a tanulmányunkban, rákényszerültek arra, hogy szelektívebbek legyenek, mivel az ember nem tud olyan gyorsan írni, mint gépelni. És az anyagnak ez a plusz feldolgozása hasznos volt számukra.”

A jegyzetelés hasznosságáról kétféle hipotézis létezik. Az egyik az úgynevezett kódoló hipotézis, ami azt mondja, hogy amikor egy ember jegyzetel, a feldolgozási folyamat javítja a tanulást és a megőrzést. A másik az úgynevezett külső tároló hipotézis, ami szerint úgy tanulunk, hogy képesek vagyunk visszanézni a jegyzeteinket vagy akár mások jegyzeteit. Vizsgálataikban mindkét hipotézist tesztelték a kutatók.

Adatoknál egyforma eredmény

A kutatók a tanulmányaikhoz egyetemi hallgatókat (a pszichológiai kutatások standard tengerimalacait) kértek fel, és különféle témákról tartott TED előadásokat mutattak nekik. A teszt után kiderült, hogy a laptopot használó hallgatók jelentősen több szót írtak le, mint azok, akik kézzel jegyzeteltek. Amikor azt vizsgálták, mennyire emlékeznek a hallgatók az információra, akkor érdekes különbséget vettek észre a kérdések típusát illetően.

A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!