Durva hiba a tanulási stílusokban bízni

Ön egy vizuális tanuló, aki a szivárvány minden színét használja jegyzeteléskor vagy esetleg hangosan kell olvasnia ahhoz, hogy megjegyezze az információkat? Biztosan többször találkozott már hasonló kérdésekkel, ezért is hiszi azt, hogy jobban teljesít, ha az ön számára előnyösebb tanulási stílust (pl. vizuális, auditív, motoros) alkalmazzák.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. március 04. Vajda Boglárka

Ön egy vizuális tanuló, aki a szivárvány minden színét használja jegyzeteléskor vagy esetleg hangosan kell olvasnia ahhoz, hogy megjegyezze az információkat? Biztosan többször találkozott már hasonló kérdésekkel, ezért is hiszi azt, hogy jobban teljesít, ha az ön számára előnyösebb tanulási stílust (pl. vizuális, auditív, motoros) alkalmazzák.


Elismert idegtudósok szerint azonban egyelőre nem létezik erre egyértelmű bizonyíték, vagyis a tanulási stílusok jótékony hatása csak egy széles körben elterjedt neuromítosz, amely korábbi tudományos tények félreértelmezésén alapul. Ha kíváncsi a miértekre, görgessen tovább!

Korábban írtunk arról, hogy mekkora kamu a jobb vagy bal agyféltekei dominancia, vagy az, hogy agyi kapacitásunknak csak tíz százalékát használjuk, de lehetőleg azt se higgye el, hogy zsugorodni kezd az agya, ha napi 6-8 pohárnál kevesebb vizet iszik!

A tanulási stílus az az elképzelés, hogy sokkal hatékonyabban tanulunk, ha az instrukció vagy feladat, amit kapunk, az általunk preferált tanulási módszerhez van szabva.

A kategóriák

    Auditív tanulási stílus: a tanuló főképpen a verbális ingerekre összpontosít. Amikor önállóan tanul, akkor kedveli, ha az anyagot szóban is hallhatja. Értékeli az írott szöveg felolvasását, illetve élő szöveg hallgatását.

   Vizuális tanulási stílus: akik vizuális típusúak, leginkább a látottakra koncentrálnak a tanulás során. Az így tanulók mindennél többre értékelnek egy jó ábrát, ami nekik többet mond száz szónál. Számukra nemcsak az ismeretek rögzítése, hanem a felelevenítése is legtöbbször vizuális formát ölt.

   Kinesztetikus/mozgásos tanulási stílus: az ilyen tanuló az anyag bevésődését cselekvéssel, például jegyzeteléssel valósítja meg, tanulás közben általában gesztikulál, néha fel-alá járkál. Az anyag rögzítése ezekhez a mozdulatokhoz kapcsolódik, amelyeket aztán az ismeretek felelevenítésekor heves gesztikulációval kísérve reprodukál az illető.

   Egyedül boldoguló tanulási stílus: vannak, akik csak egyedül szeretnek dolgozni, akiket kifejezetten zavar, ha mások is jelen vannak a tanulás során.

    Társas tanulási stílus: van olyan tanuló, aki állandóan kérdez, szeret aktívan részt venni valamely közösségben, aki szereti megosztani másokkal a problémáit, és aki aztán a megoldást is másokkal együttműködve találja meg.

    Impulzív tanulási stílus: az impulzív tanulók gyorsan reagálnak, előszeretettel vitáznak, tanulnak, oldanak meg problémákat csoportban. Az ötleteket gyorsan, mérlegelés nélkül dobják be, a megoldásra inkább ráéreznek, minthogy azt módszeresen megkeresnék. Az ilyen stílus szerint tanulóknál a válasz legtöbbször különösebb megfontolás nélkül, inkább intuitív módon születik meg. Az első eszükbe jutó ötletet adják elő, nem gondolják át válaszaikat, vagyis még, ha jó eredményt is adnak meg, nem tudják megmagyarázni azt.

    Mechanikus tanulási stílus: a mechanikusan tanulók válasza mindig reprodukáló és megértésmentes, ami leginkább a magolás esetén fordul elő. Az így tanulók tanulása a részletek megjegyzésére épül, az összefüggések feltárása alig fordul elő. Ennek a tanulási formának a célja a rövidtávú, minél pontosabb ismeretfelidézés.