Ébresztő! A gyerek is mondhat nemet!
Az EU-ban a magyar gyerekek tudnak legkevesebbet saját jogairól – ami összefügghet a ténnyel, hogy gyermekbántalmazásban viszont mi vezetjük a feketelistát. Az UNICEF Ébresztő-óra programja ennek próbál véget vetni: előadásaikon megmutatják a fiataloknak, hogy van segítség, nem kell eltűrniük az erőszakot sem a felnőttek, sem társaik részéről.
Az EU-ban a magyar gyerekek tudnak legkevesebbet saját jogairól – ami összefügghet a ténnyel, hogy gyermekbántalmazásban viszont mi vezetjük a feketelistát. Az UNICEF Ébresztő-óra programja ennek próbál véget vetni: előadásaikon megmutatják a fiataloknak, hogy van segítség, nem kell eltűrniük az erőszakot sem a felnőttek, sem társaik részéről. Márciusban kezdtük, és eddig több mint 1600 iskoláshoz tudtunk ellátogatni – beszélt a programról az Rádió Orient-nek Németh Barbara szervező.
Magyarországon a legalacsonyabb azon gyermekek száma, akik ismerik a saját jogaikat. “2008-ban volt egy felmérés az EU-ban, ami felmérte a gyerekek tudását a gyerekjogokról. Kiderült, hogy Magyarország az utolsó: az uniós átlag 67 százalék, nálunk ez 38 százalék volt” – magyarázza az UNICEF munkatársa. Márpedig ha a gyermek azt sem tudja, hogy mik a jogai, akkor hogyan várhatnánk el tőle, hogy azok megsértését reálisan érzékelje? A gyermekjogok betartatása elméletileg állami feladat lenne, és néhány ország kivételével szinte már mindenki aláírta az UNICEF gyermekjogi egyezményét, mégis észlelhetőek regionális különbségek a gyermekjogok érvényesítésében. Hazánkban például kompetencia szinten része a Nemzeti Alaptantervnek, a kerettanterveknek, mégis, a hétköznapokban szinte egyáltalán nem jelenik meg ez a téma. Erre a problémára kínál megoldást az Ébresztő-óra program.
A program idén márciusban indult, de már így is több mint 1600 gyerekhez tudtak személyesen eljutni az önkéntes előadók. “Az UNICEF számára a gyerekjogok oktatása alapvető prioritás, ezért sok más országban működik hasonló program. Ennek következtében már létre is jött egy olyan tudásbázis, amit a különböző nemzeti bizottságok építenek és használnak” – mutat rá a nagy nemzetközi szervezet adta előnyökre a program szervezője. Az Ébresztő-óra program ingyenes, bárki – tehát iskola, osztályfőnök, egyéb tanár, igazgató, de akár szülő, vagy netalán még diák is – igénybe veheti egy egyszerű regisztráció után. Legtipikusabb megvalósulási formája az osztályfőnöki óra, de a program könnyen hangolható össze a földrajz vagy éppen a társadalomismeret tanóra egyes részeivel is. A megvalósítás az UNICEF égisze alatt történik, finanszírozását a Telenor vállalta. A regisztráció során a programra jelentkező pedagógusok megadják az alapvető adatokat – osztály létszám, iskola típusa – valamint hogy milyen témák érdeklik az adott csoportot. Majd egy önkéntes kolléga felveszi az intézménnyel a kapcsolatot, és közösen megpróbálják a lehető leginkább személyre szabni a foglalkozást.
A program 4-12. osztályosoknak szól, és az eddigi tapasztalatok alapján tanárok és diákok egyaránt érdeklődnek iránta. Az önkéntes előadók a fővárosi helyszínek mellett egyre több vidéki iskolában fordulnak meg. “Egyelőre 38-an vagyunk, 24 új előadót képeztünk ki néhány hete. Jövőre tanévtől a diákok számára is kinyitnánk ezt a lehetőséget, bekapcsolódva a kötelező önkéntes munkába, ami az érettségihez szükséges” – mondja Németh Barbara. Szerinte attól is működik nagyon jól a Ébresztő-óra, mert a gyerekek érzik, hogy róluk szól. “Sokkal többet hallanak a gyerekek a kötelezettségeikről, ezért nagyon nyitottak, amikor a másik oldalról fogják meg a kérdést. Másrészt érzik a gyerekek, hogy ez róluk szól, itt lehet beszélni az érzéseikről, és felismerhetik az egyes kérdésekben az ő kis élethelyzeteiket is.”