Egy virtuális szigeten, magányosan fogunk éldegélni?

Sok, a tinédzserkort éppen megélő számára az okostelefon nem eszköz, hanem életforma. A digitális és arctalan világban a fiatalok sokszor a valós kontaktust kerülve próbálják személyiségüket felépíteni. Nagy azonban annak a veszélye, hogy az internet rabságában egy virtuális és valódi érzelmeket nélkülöző szigeten ragadnak.  

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2015. október 14. Szaurella
Sok, a tinédzserkort éppen megélő számára az okostelefon nem eszköz, hanem életforma. A digitális és arctalan világban a fiatalok sokszor a valós kontaktust kerülve próbálják személyiségüket felépíteni. Nagy azonban annak a veszélye, hogy az internet rabságában egy virtuális és valódi érzelmeket nélkülöző szigeten ragadnak.

 

 

 
A németországi Mannheim Egyetem napokban publikált felmérése meglehetősen érdekes adatokat közölt a nyolc és tizennégy év közötti fiatalok okostelefon-használati szokásairól. Az NRW észak-rajna-vesztfáliai film- és médiaalap megbízásából készült felmérésnek van néhány érdekes tanulsága:
 
Minden negyedik fiatal elismerte, hogy stresszt okoz nála a különböző üzenetközvetítők folyamatos használata;
A megkérdezettek húsz százalékánál támadtak iskolai gondok amiatt, hogy túl sokszor nyúlt a mobil után;
A felük elismerte, hogy telefonja gyakran eltereli a figyelmét a házi feladatról;
Tizenhét százalékuk azt kifogásolta, hogy barátaival túlzottan lerövidültek a valódi kontaktusaik;
A résztvevő gyerekek majd egy tizede annyit használja okostelefonját, hogy az már a szenvedélybetegség kialakulásának kockázatával fenyeget;
 
A felmérés bizonyos szempontból megerősíti a hétköznap tapasztalható trendet. Az okostelefonok használata – korosztálytól függetlenül – jelentősen megnőtt – mondta az MNO-nak Székely Levente. A Kutatópont kutatási igazgatója kiemelte, hogy az infokommunikációs eszközök, az olyan korábbi vívmányokhoz képest mint a vasút, a rádió, vagy a televízió sokkal rövidebb idő alatt válnak általánosan, a társadalom nagy része által használt mindennapos eszközzé. Ami a magyarországi okostelefon-penetrációt illeti: 2014 végén minden második háztartásban volt legalább egyvalakinek ilyen készüléke, míg a fiatalok körében a penetráció mára már 80 százalékra tehető. Mint mondta, a médiafogyasztásra vonatkozó felmérések ugyan még mindig a televíziózás elsődleges szerepét hangsúlyozzák, de az online tartalmak aránya folyamatosan növekszik – igaz a társadalmi egyenlőtlenségek e tekintetben még mindig nagyok.