Emmi: a legfejletlenebb országrészekben van a legtöbb iskolás gyermek

A szegénységet csökkentő kormányzati intézkedések eddigi tanulságairól tanácskoztak szakemberek az Emmi Területi hátrányok leküzdése – eszközök és eredmények című konferenciasorozatának részeként kedden Budapesten. A Család.hu cikke.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. június 14. Gyarmati Orsolya

A szegénységet csökkentő kormányzati intézkedések eddigi tanulságairól tanácskoztak szakemberek az Emmi Területi hátrányok leküzdése – eszközök és eredmények című konferenciasorozatának részeként kedden Budapesten.


Köpeczi-Bócz Tamás, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) európai uniós fejlesztéspolitikáért felelős államtitkára a rendezvényen azt mondta, az általános iskolákban az egy főre jutó tanulói létszám a keleti régióban a legmagasabb, ott, ahol a egyébként a legnagyobb a hátrányos helyzetű gyermekek aránya.

Ez demográfiai szempontból azt jelenti, hogy “ott, ahol egyébként a legtöbb gyermek iskolába jár, akikből a társadalom (…) a jövő erőforrását meríti, ott található a legnagyobb hátrány” – fogalmazott.

Köpeczi-Bócz Tamás közölte, a komplex területi különbség azt jelenti, hogy a területi egységek között eltérés lehet gazdasági teljesítményben, foglalkoztatásban, az oktatáshoz való hozzáférésben, az egészségi állapotban, valamint a kulturális szolgáltatások és a rendszeres testmozgás feltételeinek meglétében. Ha ezek közül csak az egyik elemet kezelik, akkor nem érhető el “átütő siker” – hangsúlyozta.

Az államtitkár rámutatott arra, hogy az egy főre jutó GDP jellemzően az ország nyugati, míg a munkanélküliségi ráta a keleti részén nagyobb. Példaként említette azt is, hogy a férfiak esetében a várható élettartam öt évvel alacsonyabb Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, mint Budapesten. Köpeczi-Bócz Tamás kiemelte, jellemzően olyan “beavatkozások” indultak el, illetve folytatódnak, amelyek elsősorban a gyermekeket sújtó nélkülözés, szegénység felszámolására koncentrálnak. A cél a végzettség nélküli iskolaelhagyás arányának 10 százalék alá csökkentése – közölte.