Empatikusak a világ legboldogabb emberei
A Michigani Egyetem közel 14 ezer főiskolással végzett vizsgálata kimutatta, hogy a diákok ma körülbelül 40 százalékkal kevésbé empatikusak mint az 1980‒1990-es évekbeli diákok. Dániában a nemzeti tanterv része az empátiára való nevelés ‒ írja cikkében a Quartz.
A Michigani Egyetem közel 14 ezer főiskolással végzett vizsgálata kimutatta, hogy a diákok ma körülbelül 40 százalékkal kevésbé empatikusak mint az 1980‒1990-es évekbeli diákok. Dániában a nemzeti tanterv része az empátiára való nevelés ‒ írja cikkében a Quartz.
Az empátia tankönyvi definíció szerint az a képesség, hogy megértjük, mit érez a másik. A gyakorlatban azonban ez sokkal több ennél: segítségével képesek vagyunk arra, hogy komplex problémákat több oldalról is megközelítsünk, és másokkal együtt megoldjuk őket; képesek vagyunk ugyanúgy meghallgatni mások ötleteit, ahogy megfogalmazni sajátjainkat; képesek vagyunk egy csapatot egyik nap vezetni, a következő nap már annak résztvevője lenni. Mások érzéseinek és perspektívájának empatizálása az alapja a jó kommunikációnak, a csapatmunkának és az erős vezetésnek.
Dánia komolyan veszi az empátia kérdését, a nemzeti tanterv kötelező része a 6 és 16 év közötti gyerekek empátiájának fejlesztése. Az erre irányuló foglalkozásokon a diákok átbeszélik az egyéni és a csoportos problémákat.
„Az osztály együtt, minden szempontot figyelembe véve próbál a problémákra megoldást találni” ‒ mondta Iben Sandahl, a dán nevelési módszerekről írott könyv egyik szerzője. Az iskolában a gyerekek problémáit elismerik és meghallgatják, mert „amikor elismernek, akkor leszel valaki” ‒ mondta.
Sandahl korábban maga is tanár volt, és elmondása szerint ez az óra volt hetének csúcspontja. Az órák célja az volt, hogy megteremtsenek egy biztonságos és komfortos légkört, ahol a gyerekek kibeszélhetik a problémáikat, és ahol megtanulhatják, hogyan lehet azokat más perspektívából is szemlélni.
A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!