Függőségek gyerekkorban
Mi, felnőttek is előfordul, hogy hosszú órákra belefeledkezünk az okos(nak mondott) telefonunkba, szörfölünk a világhálón csak úgy, minden cél nélkül, az információ után kutatva. Mi, érett személyiségek sem tudunk sokszor parancsolni az ép eszünknek, hogy szakadjunk le az érdekes tartalommal kecsegtető, különleges hullámoktól...most azonban arról írok, hogy mi történik, ha az ártatlan korban levő gyermekeink kerülnek hasonló helyzetbe!
Mi, felnőttek is előfordul, hogy hosszú órákra belefeledkezünk az okos(nak mondott) telefonunkba, szörfölünk a világhálón csak úgy, minden cél nélkül, az információ után kutatva. Mi, érett személyiségek sem tudunk sokszor parancsolni az ép eszünknek, hogy szakadjunk le az érdekes tartalommal kecsegtető, különleges hullámoktól…most azonban arról írok, hogy mi történik, ha az ártatlan korban levő gyermekeink kerülnek hasonló helyzetbe!
Nagy határozottsággal tudom én is otthon a gyerekeknek mondani, hogy nem játszhattok a számítógépen, inkább játszatok egymással. vajon mennyire hiteles utasítás ez egy olyan világban, ahol a gyerekünk csak azt látja, hogy a szűk és tágabb környezetében mindenki a telefonjába feledkezik úton-útfélen, és mondjuk ki, gyakran otthon is.
Óriási a felelősségünk, nekünk szülőknek. Vajon egészen tudatosak vagyunk? vajon mennyire találhatjuk el az egészséges egyensúlyt? Tanulható, hogy hol a határ az igazi és a virtuális valóság, a közösségi oldalak kapcsolatépítése és a valódi találkozás között. Túlzásba estem? Nem. Sajnos úgy vélem nem. Gyerekeinket megtanítani a mértékre egy olyan világban, ahol mi sem találjuk sokszor a határokat, szinte lehetetlen. Szerintem.
” A legjobb biztonsági szűrő, amit a gyermek használhat, a saját szeme és füle valamint az, ha megtanítjuk, hogyan tegyen különbséget az egészséges és az egészségtelen tartalmak között” Gary Chapman
A Netfüggő gyerekek című könyvében Chapman kifejti:
– Mennyi számítógép előtt töltött idő számít soknak
– Miként taníthatjuk a tudatos géphasználatra gyermekünket
– Hogyan helyettesíthetjük a képernyőidőt családi programokkal
– Miként mutathatunk példát szülőként a géphasználatról
A magyar gyermekek – az EU átlagnak megfelelően – átlagosan 9 éves korukban kezdik el használni a világhálót. A magyar gyermekek közel háromötöde (58%) naponta, egyharmaduk (35%) heti egyszer-kétszer, 7 százalékuk ennél is ritkábban használja az internetet.
forrás: EU kids online kutatás
Bármilyen okosak is legyenek ezek az egyre modernebb technikai eszközök, a gyermek természetes kíváncsiságát elsődlegesen az a szülő elégítheti ki, aki ezek ésszerű használata és igénybevétele mellett a gyermekével, a családja közösségével is rendszeresen foglalkozik, segítve nekik a világ felfedezésében, a képernyőidő tudatos csökkentésében.
Harmat Kiadó: Gary Chapman & Arlene Pellicane: Netfüggő gyerekek