Házikó – Legyetek Ti is függők!

Bevallom, függő lettem. Mindez elég szörnyen hangzik egy háromgyerekes anya szájából. De mit tagadjam, ez az igazság. A függőségem tárgya pedig a nemrég útjára indult Házikó nevű kezdeményezés kézzel fogható eredményei, töltött batyujai és szendvicsei. Kávé mellé, reggelire, uzsonnára, esti olvasáshoz, társaságban vagy egyedül: egyszóval - mindig. Zseniális ötlet, értékes háttértartalom, tökéletes kivitelezés.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
bertényi gábor
2014. november 05. Gyarmati Orsolya

Bevallom, függő lettem. Mindez elég szörnyen hangzik egy háromgyerekes anya szájából. De mit tagadjam, ez az igazság. A függőségem tárgya pedig a nemrég útjára indult Házikó nevű kezdeményezés kézzel fogható eredményei, töltött batyujai és szendvicsei. Kávé mellé, reggelire, uzsonnára, esti olvasáshoz, társaságban vagy egyedül: egyszóval – mindig. Zseniális ötlet, értékes háttértartalom, tökéletes kivitelezés.


A Házikó előtörténete 2011-ben kezdődött, amikor a Dunakanyarban, Nagymaroson egy civil kezdeményezésnek köszönhetően megnyílt az a termelői piac, ami a környéken élő ős- és kistermelőket, valamint a családi gazdaságokat igyekezett “helyzetbe hozni”, azaz lehetőséget adni nekik arra, hogy otthon, kiskertben, nagykertben, a gyümölcsösben termelt portékát helyben tudják értékesíteni, méghozzá rendszeres, kiszámítható módon, lehetővé téve ezzel azt, hogy komolyan kalkulálni tudjanak az így keletkezett bevételekkel mint jövedelemkiegészítéssel. Az abszolút hiánypótló kezdeményezés immár négy éve töretlenül jelen van a Dunakanyarban élők életében olyannyira, hogy a szombati marosi piac fogalommá, betonbiztos hétvégi programmá vált a környékbeliek számára.


 

Az itt szerzett tapasztalatokból hamar kiderült: hatalmas hiányosságok vannak az agráriumban, amelyek megoldásra vártak. Bertényi Gábor, a Szimpla egyik alapítótagja, akinek a nevéhez – a marosi piac fővárosi adaptációjaként – a Szimpla Kert háztáji piaca is fűződik – az ELTÉ-n humánökológia szakon kurzust is tartott a témáról. Az időközben általa létrehozott Agri Kulti Kft, már kimondottan azzal a céllal született, hogy a felhalmozott tapasztalatok és kapcsolati tőke mentén integrálja a háztáji terményeket és termékeket a vendéglátásba. (Ennek egyik eredménye a Szimpla Háztáji kisbolt is a Kazinczy utcában.)

A lényeg tehát az lenne, hogy a vidéken élő termelők akik ilyen-olyan okok miatt nem tudják eladni terményeiket, valamint a fővárosi vendéglátó helyeket, akik viszont abszolút nyitottan és szívesen fogadnák be ezeket a portékákat, összekapcsolhatóvá váljanak – mindenki nagy örömére és megelégedésére.


 

És ebből született meg a Házikó, amely úgy működik, hogy felvásárolja a vidéki termelők eladandó termékeit, legyen az liszt, gyümölcs, hús, tejtermék, stb., és azt a májusban felfedezett Dembinszky utcai telepen azóta tökéletesen felújított és teljes gőzzel üzemelő kisüzemben feldolgozza.

A Házikóban azóta reggeltől reggelig készülnek a termelői alapanyagokból a tartósítószerektől és bármiféle adaléktól mentes lekvárok és a befőttek, sülnek a mini császárzsömlék, az édes és sós töltött batyuk (ó, az a szilvás batyu! na, és a gombás!) , a kekszek, a szendvicsek és a töltött pálcák, amelyeket aztán – szigorúan lebomoló csomagolásban, biciklis futárok és hűtőkocsik szállítanak ki egyelőre “csak” Budapest legjobb kávézóiba, többek között a Tamp&Pullba, az Expresso Cafe-ba, a Feketébe, az A38-ra és az Élesztőbe.

Emellett még ott van a catering-opció, ami azt jelenti, hogy különböző rendezvények jóllakatásására a Házikótól is lehet rendelni a fent említett termékeket – akár 200 főig. És mindehhez még csodálatos, farmszelektált kávé is jár a Házikóval szorosan együttműködő Farmkaraván jóvoltából.

A tökéletes, letisztult design mögött kidolgozott, saját minősítőrendszer áll, ahol a saját termékek (viszonteladók kizárva), az átlátható, tiszta gazdaságok és termelési folyamatok, az őshonos és tájfajták előnyben részesítése, a természet- és környezetbarát gazdálkodás alapvető követelmények (boldog tyúkok boldog tojást tojnak), de fontos az is, hogy a tapasztalatokat kutatási, oktatási irányba is be lehessen csatornázni, folyamatosan építve ezzel a tudásbázist és a gazdálkodással foglalkozók egymásra pozitívan ható közösségi hálóját.


 

Egy szó mint száz: aki teheti, fogja magát, üljön be valamelyik kávézóba vagy vendéglátóipari egységbe és hagyja magát elcsábítani, elvarázsolni és…igen: függővé tenni. A Házikó-termékek esetében ez alap.