Hogyan védd meg az életvédő nézeteidet 5 percben?

Tegyük fel, hogy csak öt perced van rá, hogy hatásosan megvédd az életvédő nézeteidet a barátaiddal, ismerőseiddel. Mit mondanál? És hogyan tudnád leegyszerűsíteni az abortusz-kérdést mindazok számára, akik úgy gondolják, hogy a téma reménytelenül összetett?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2015. április 30. Paulik András

Tegyük fel, hogy csak öt perced van rá, hogy hatásosan megvédd az életvédő nézeteidet a barátaiddal, ismerőseiddel. Mit mondanál? És hogyan tudnád leegyszerűsíteni az abortusz-kérdést mindazok számára, akik úgy gondolják, hogy a téma reménytelenül összetett?


1) Tisztázd a kérdést!

Az abortusz ellenzői úgy érvelnek, hogy a szabadon választható abortusz igazságtalanul megfosztja a védtelen emberi lényt az életétől. Ez leegyszerűsíti az abortuszvitát azáltal, hogy a figyelmet egyetlen kérdésre irányítja: a meg nem született tagja-e a családnak? Ha igen, megölni őt azért, hogy a többiek jól járjanak súlyos erkölcsi igazságtalanság. Ezáltal úgy kezeljük őt, mintha nem lenne több egy eldobható dolognál. Tehát ha a meg nem született nem emberi lény, az elpusztítása nem igényel több indoklást, mint egy fog kihúzása.

Más szavakkal a választáson és az egyéni döntésen alapuló érvelés teljesen szem elől téveszti a lényeget. Ismersz olyan embert, aki támogatna egy anyát, hogy megölje a kisgyermekét a szabad választás nevében? Világos, ha a magzat emberi lény, akár egy kisgyerek, nincs több jogunk megölni őt, mint egy csecsemőt. Ez a vita megint csak egy kérdésről szól: Mi a magzat? Tagja-e a családnak ugyanannyira, mint egy kisgyerek? Ez az egyetlen kérdés, ami itt fontos.

Emlékeztesd az ellenfeleidet, hogy abszolút választáspárti vagy, ha a nőkről van szó. Támogatod a jogukat az orvos, a férjük, a vallásuk, a munkájuk kiválasztásához. De vannak választások, amik egyszerűen rosszak, ideértve egy emberi lény megölését, aki nem tudja megvédeni magát.

2) Védd meg a nézeteidet a tudomány és a filozófia segítségével!

Amintazt közismert, embriológiával foglalkozó könyvek megerősítik,a magzatok élő, teljes értékű emberi lények. Keith L. Moore és T.V.N. Persaud például azt írja: ,, A zigóta az új emberi lény kezdete. Az emberi fejlődés a megtermékenyítéssel kezdődik, melyek során az ivarsejtek egyesülnek, hogy egy új sejtet alkossanak, a zigótát. Ezzel a különleges, totipotens sejttel indul meg mindannyiunk élete”.

Kijelenthetjük, hogy az embrió kevésbé kifejlett, mint az újszülött, vagy akár a kisgyermek, de ez a különbség erkölcsileg nem annyira jelentős, mint azt az abortuszpártiak szeretnék. Hallani fogod azt az állítást, hogy az öntudatra ébredés adja meg az emberi lény értékét. De vedd észre, hogy ez nem egy érv, hanem egy önkényes bizonygatás. A fejlettségnek pontosan melyik foka (pl. agyműködés esetén) számít döntőnek? Miért pont az a pillanat? Ezek olyan kérdések, melyeket az abortuszpártiak még mindig nem tudnak hova tenni.

A kifejlett ember és az embrió között valójában nincs erkölcsileg jelentős különbség. A méretbeli különbségek, a fejlettségi szint, az életkörnyezet és a függés szintje nem annyira releváns, hogy azt mondhatnánk, döntő tényezők lennének az emberi jogok esetében.

A méret:Igaz, az embrió kisebb, mint az újszülöttek és kisebb, mint a felnőttek, de ez miért fontos? Azt akarjuk mondani, hogy a nagy emberek emberibbek, mint a kicsik? A férfiak általában nagyobbak, mint a nők, de ez nem azt jelenti, hogy több joguk van. A méret nem egyenlő az értékkel.

Fejlettségi szint:Igaz, az embriók és a magzatok kevésbé fejlettek, mint a felnőttek, akikké egy nap majd válnak. De megint csak, ez miért fontos? A négyéves kislányok fejletlenebbek a tizennégy éveseknél. Az idősebb testvéreknek tehát több joguk van, mint húguknak? Néhányan azt mondják, az öntudat tesz emberré minket. De ha ez így van, az újszülöttek nem minősülnek embernek. A hathetes csecsemők még nem képesek bizonyos mentális funkciókra, ahogyan a kómában fekvők, az alvók és az Alzheimer-kórosok sem.

Környezet:Az, hogy hol vagy, nem befolyásolja azt, hogy mi vagy. Változik az értéked, ha éppen az utcán sétálsz, vagy az ágyadban fekszel? Ha nem, a szülőcsatornán át történő húszcentis út hogy tudná átváltoztatni a magzatot emberi lénnyé? Ha a meg nem születettek nem emberek, egy egyszerű helyváltoztatástól nem lesznek hirtelen azok.

A függés mértéke:Ha az életképesség tesz minket emberré, mindazok, akik inzulinra, vagy új vesére szorulnak, nem értékesek és akár nyugodtan meg is ölhetnénk őket. A sziámi ikreknek, akiknek közös szervrendszerük van, szintén nincs joguk az élethez.

3) Vedd rá az ellenfeleidet, hogy gondolkozzanak tisztán!

Kérdezz kemény kérdéseket! Ha azt mondják, a születés teszi a magzatot emberré, kérdezd meg, miért idéz elő ekkora változást egy szimpla helyváltoztatás. Ha azt válaszolják, hogy az agyi fejlettség, vagy az öntudat tesz minket azzá, kérdezd meg, vajon egyetértenek-e Joseph Fletcherrel, aki szerint a 40 alatti IQ-val rendelkezők nem tekinthetőek embernek. Ha nem értenek egyet, miért nem? Igaz, hogy néhányan figyelmen kívül fogják hagyni a tudományos és filozófiai érveket és az öncélú abortusz mellett fognak kiállni. Ez a könnyebbik megoldás. Emlékeztesd az ellenfeleidet, hogy ha az igazság érdekel minket, követnünk kell a tényeket, bárhova is vezetnek el, nem számít, mibe kerül ez majd a saját érdekünknek!

(via)