Iskolába készülünk 1. – Előkészítők, különórák

Közeleg a pillanat, amikor ott állunk majd az előtt az ajtó előtt, ahol beíratjuk piszén pisze kölyökmackónkat az iskolába. De mennyi minden történik még addig! Mennyi mindent át kell gondolni! Csupa jó tanács, és jobbnál jobb ötletek, lehetőségek veszik körül a szülőket. Ezek között eligazodni, jól dönteni nem könnyű.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. január 27. Vajda Boglárka

Közeleg a pillanat, amikor ott állunk majd az előtt az ajtó előtt, ahol beíratjuk piszén pisze kölyökmackónkat az iskolába. De mennyi minden történik még addig! Mennyi mindent át kell gondolni! Csupa jó tanács, és jobbnál jobb ötletek, lehetőségek veszik körül a szülőket. Ezek között eligazodni, jól dönteni nem könnyű.


Előkészítők
 
Először is ott vannak az előkészítő foglalkozások, amiket az iskolák indítanak. Többnyire januárban kezdődnek, de egyes helyeken már az első félévben elindultak. Ezek a játékos ismerkedések több szempontból is hasznosak lehetnek szülőnek, gyereknek egyaránt. Egyrészt lehetőség megismerkedni az iskola elvárásaival, a szemléletmódjával Sokat elmond az iskoláról, hogy ezek a foglalkozások milyenek: játékosabbak vagy inkább „tanulósabbak”?
 
A szülőknek kell eldönteni, hogy szimpatikus-e számukra az adott intézmény profilja, képviselt irányvonala. Az az iskola, ahová az én gyermekeim járnak, idegen nyelvi előkészítő foglakozásokat tart, majdnem egy tanéven keresztül, míg az én iskolámban a játékosság, a kézműves tevékenységek, mozgás kerül előtérbe. Nincs jó és rossz, ez az iskolák eltérő profiljából adódó különbség. 
 
Ismerkedni ugyan több iskolával érdemes, de előkészítőre egy helyre elegendő járni. Olyan iskolának az előkészítőjét válasszuk, mely hozzánk, a család értékrendjéhez, elvárásaihoz leginkább igazodik. Tájékozódjon először alaposan a szülő, majd a leszűkített körből azt a foglalkozást válassza, mely abban az iskolában van, amely legvalószínűbb a beiratkozásnál. 
 
Mielőtt elkezdjük a foglalkozást, érdemes tájékozódni, hogy mire számíthatunk. A gyerkőccel is meg kell beszélni, hogy hová, miért megyünk és mi fog ott történni. Mivel valószínűleg abba az iskolába visszük a gyereket előkészítőre, ahova szeretnénk, hogy járjon, így az apróságnak is jó, ha ismerkedik a légkörrel, a tanítókkal. Van olyan, ahol a szülőket is beengedik ezekre a foglalkozásokra, de többnyire inkább a gyerekekkel foglalkoznak a tanítók.  Ez utóbbi esetben se essünk kétségbe, hiszen fontos, hogy gyermekünk bátran lépje át majd szeptemberben is az iskola küszöbét, hagyjuk, hadd érvényesüljön! Ne feledjük, hogy már az első nap ott kell majd hagynunk, ha még csak pár órára is. Általában nem szokott gond lenni a félénkebb gyerekekkel sem, ez se okozzon aggodalmat. 
 
Más a helyzet, ha például a nevelési tanácsadó ad lehetőséget arra, hogy gyermekünk iskola előkészítő foglakozáson vegyen részt. Ez valószínűleg abban az esetben történik, ha gyermekünk valamely területen, területeken fejlesztésre szorul. Semmiképp ne hagyjuk ki a lehetőséget, hogy szakember foglalkozik gyermekünkkel! Járjunk ezekre a foglakozásokra rendszeresen, ne hagyjuk, hogy az időjárás, vagy rosszkedv eltántorítson minket, vagy a gyermeket. Sokat teszünk gyermekünkért, ha megtanulja, hogy ha elkezdünk valamit, akkor bizony ki kell tartani a nehézségek ellenére, vagy ha éppen jobban esne otthon tévézni. (Hiszen iskola helyett sem lehet otthon heverészni.) Nagyon fontos készségeket, képességeket fejlesztenek ezeken a foglalkozásokon a fejlesztő pedagógusok, melyek hozzásegítik a kicsiket a sikeres iskolakezdéshez.