Ismét családok ezrei vehetik birtokba Normafát!

A Normafa visszahódítását tűzte ki célul a kormány. Az uniós milliárdokból megvalósuló fejlesztés eredményeképpen sí- és szánkópályák, túraútvonalak, pihenőpark és rekreációs központ is épül Budapest második legnagyobb parkjába. A természetvédők mérsékelten boldogok a hír hallatán.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
családok
2013. július 25. bencze.aron

A Normafa visszahódítását tűzte ki célul a kormány. Az uniós milliárdokból megvalósuló fejlesztés eredményeképpen sí- és szánkópályák, túraútvonalak, pihenőpark és rekreációs központ is épül Budapest második legnagyobb parkjába. A természetvédők mérsékelten boldogok a hír hallatán.


A koncepció természetesen jóval összetettebb, hiszen a Normafán megvalósuló beruházások infrastrukturális változások nélkül mit sem érnek. Orbán Viktor miniszterelnöki megbízottat jelölt ki a fejlesztésre a terrorelhárítók és katasztrófavédők kiképzését irányító Rendészeti Szervek Kiképző Központjának (RSZKK) síoktató végzettségű vezetője, Vincze P. Márton személyében.

Átalakuló közlekedés

A budai hegyoldal egykor pezsgő síéletének felélesztésének első lépése a Széll Kálmán tértől a Normafáig érő fogaskerekű lenne, a sportolni vágyók így 20 perc alatt érhetnének a helyszínre a metrótól.  A projekt során a tervek szerint három vagy négy sípályát, egy síliftet, egy új fogadóépületet, futópályákat és játszótereket, nyári bob pályát, valamint szabadtéri sporteszközparkot alakítanak ki. A beruházás része lesz, hogy a környéken a forgalmi rend átalakítása és több új útszakasz építése és felújítása mellett több helyszínen, összesen több mint 1000 parkolóhelyet is létrehoznak, valamint, hogy megépítik a hóágyúk működtetéséhez szükséges, mintegy 10 ezer köbméteres víztározót is, amely környezetvédelmi okok miatt az egyik már most is üzemelő parkoló alá kerülhet majd. A parkolóhelyek egy része úgy kerül kialakításra, hogy onnan tömegközlekedéssel, vagy célzott, a Normafára menő járatokkal jussanak el a sportolni vágyok a parkba.


Normafa az 1900-as években – Forrás: Fortepan

Finta Sándor, Budapest főépítésze a Pénzcentrumnak a fogaskerekű mindkét irányban való meghosszabbításáról úgy fogalmazott: hiánypótló elem lenne a közösségi közlekedés hálózatában. Mint fogalmazott, a fogaskerekű integrálása a közösségi közlekedés rendszerébe nemcsak a hivatásforgalmi közlekedést segítené elő ezen a szakaszon, ezzel csökkentve a belváros felé áramló gépjárműforgalmat, de nagymértékben hozzájárulna a Normafa újjáéledéséhez, széles korosztály számára egész évben jól kihasználható, sport-, szabadidő- és turisztikai célú fejlesztéséhez.

Aggódó zöldek

A beruházás ötletének nem mindenki örül. Az Indexnek nyilatkozó Védegylet szerint a Normafa legértékesebb részei pont a lejtőkön találhatók, különleges védett fajok élnek itt, együttesen több százmillió forint eszmei értékben. Ilyen például a csíkos boglárka, aminek egyetlen bizonyított populációja van Magyarországon, az pedig a Normafánál található. Bajor Zoltán, természetvédelmi szakember pedig arra hívta fel a figyelmet a lapnak, hogy a Normafa lejtőin Natura 2000-es terület, tájvédelmi körzet, több jogszabály által védett erdőterület van. Közölte, nem a síeléssel van baj, az szinte egyidős itt a természetvédelemmel, hanem azzal, hogy olyan nagyberuházásokat terveznek (sífelvonók, kiszolgáló épület, vendéglátóhelyek), ami komoly terhelést jelent a már amúgy is jelentősen leterhelt normafai természetnek.

 


Kilátás napjainkban – Forrás: fren.blogter.hu

Pokorni Zoltán polgármester ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy a következő egy évben környezetvédelmi hatástanulmányt és részletes fejlesztési tervet készítenek, és úgy alakítják ki a sípályák, síliftek és a hóágyúkhoz szükséges víztározó helyét, hogy semmilyen természeti kárt ne okozzanak. A városrész vezetője szólt arról is, hogy a tervek között szerepel a libegő megújítása is, ami nemcsak a sípályák megközelítése szempontjából fontos, hanem azért is, mert a kerékpárosok azon vihetnék fel járműjüket. Kitért arra, hogy ma a downhill-biciklisek veszélyes módon most az összes kirándulóösvényt használják, így jobban járnak, ha kijelölnek nekik egy helyet, a többin pedig tiltják ezt az extrém sportot. A pálya a Jánoshegyi útnál lenne.

A fejlesztés sarokpontjai:

–  három vagy négy sípálya, hóágyúkkal és “pályarendészettel” egyetemben
– a hóágyúk vízellátásához szükséges 10 ezer köbméteres víztározó
– télen-nyáron üzemelő (sí)felvonó a Harangvölgy aljából (ez a Zugligeti Általános Iskola fölötti területről) a régi Síházig, azaz a mostani Normakert Vendéglőig,
 – egy új “fogadóépület”
 – nyári bobpálya
 – futópályák – a Jánoshegyi út fölújítása, a szélén egy rekortános futósáv kialakítása (olyasmi, mint ami most az Erzsébet-kilátóhoz vezető út mellett található)
  – szabadtéri sportpark
   – ezernél is több új parkolóhely
   – a Fogas meghosszabbítása és modernizálása oly módon, hogy a Széll Kálmán tértől a Normafáig 20 percnél is kevesebb idő alatt száguldhatnának föl a sportolni vágyók
   – a Libegő átalakítása, és bringaszállításra alkalmassá tétele
    – a Libegő alatt downhill-pálya a biciklivel leszáguldóknak
    – térfigyelő kamerák telepítése sok helyre

2014-ben indulhat

A Normafa park fejlesztéséhez jövő év elején lehetnek meg az engedélyek, és 2015 végéig számos elemet megvalósítanának. A beruházás mintegy 5 milliárd forintba kerülne, a fogaskerekű meghosszabbítása pedig egy külön projektben valósulna meg, 15-20 milliárd forintból.