Itt az idő? Az iskolaérettség kritériumai

Ahhoz, hogy gyermekünk teljesíteni tudjon az iskolában, megfelelő fizikai, pszichés és szociális érettség szükséges, különben elkezdődik a kudarcok, az iskolaundor és az önértékelés csökkenésének ördögi köre. Cikkünkben összegyűjtöttük az iskolaérettség kritériumait.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
iskola
2014. április 18. bencze.aron

Ahhoz, hogy gyermekünk teljesíteni tudjon az iskolában, megfelelő fizikai, pszichés és szociális érettség szükséges, különben elkezdődik a kudarcok, az iskolaundor és az önértékelés csökkenésének ördögi köre. Cikkünkben összegyűjtöttük az iskolaérettség kritériumait.


Attól, hogy a gyermek tankötelezetté válik, még nem biztos, hogy érett is az iskolakezdésre. A váltás, mely során a csoportszobából az osztályterembe kerül, új szabályokhoz kell igazodnia, és új elvárásoknak kell megfelelnie, nem könnyű.

Azt, hogy mi a megfelelő fizikai, pszichés és szociális érettség, s a gyermek megfelel-e a

kritériumoknak, nem egyedül a szülőnek kell eldöntenie. Segítséget kaphat az óvodapedagógustól és az iskolaérettségi vizsgálatot végző pedagógustól, pszichológustól és gyógypedagógustól. Az itt született szakvélemény már irányadó lehet a szülőnek. Érthető azonban, hogy szemünk fénye esetében szeretnénk a legjobban dönteni, és még a szakvélemény után is felmerülnek aggodalmak.

Ezért összegyűjtöttük többek között milyen kritériumoknak kell megfelelnie annak a gyermeknek, aki iskolába készül:

–          fontos a megfelelő testsúly, a kistermetű, vékony testalkatú vagy túlsúlyos gyermek kisebb teherbírású és állóképességű lehet;

–          a mozgásfunkciók, a nagymozgások és a finommozgások fejlettsége;

–          a szemmozgások – fixálás, követés – épsége;

–          a látási, hallási, tapintási, mozgásérzékelési és egyensúlyi észlelés fejlettsége;

–          testkép kialakulása;

–          a nyelvi fejlettség, melynek összetevői a beszéd megértése, a megfelelő szókincs, kifejezőkészség, a hibátlan, jól artikulált és helyes ritmusú beszédkép és a strukturált, grammatikailag helyes beszédfolyamat;

–          jó pszichés státus, emocionális stabilitás és alkalmazkodás: az ösztönökön, érzelmeken való uralkodás, mely lehetővé teszi, hogy beilleszkedjen új környezetébe;

–          a szociális kompetenciák megléte: kontaktuskészség, kooperáció, koncentráció és kitartás, megfigyelés, az instrukciók végrehajtása csoportban is, rugalmasság és motiváció, aktív figyelem;

–          mentális képességek megléte: megfelelő értelmi képesség, gondolkodásbeli fejlettség szükséges.