Játék, fantázia és humor nélkül a tanulás csak szenvedés
Ha a gyerek jól teljesít az iskolában, akkor büszkék vagyunk rá, dicsérjük és fel sem merül bennünk a kérdés, hogy vajon mennyi energiát fektet a tanulásba. Természetesnek vesszük, hogy az a rengeteg információ csak úgy raktározható el hosszú távon a diákok fejében, ha újra és újra előveszik a tankönyvet, pedig léteznek egyszerű és hatékony módszerek.
Ha a gyerek jól teljesít az iskolában, akkor büszkék vagyunk rá, dicsérjük és fel sem merül bennünk a kérdés, hogy vajon mennyi energiát fektet a tanulásba. Természetesnek vesszük, hogy az a rengeteg információ csak úgy raktározható el hosszú távon a diákok fejében, ha újra és újra előveszik a tankönyvet, ami sokszor unalmas és nyűgös munka számukra. Pedig léteznek olyan egyszerű és hatékony módszerek, amelyekkel a tanulás nemhogy púp a hátukon, de még élvezik is azt.
Nem mindegy, hogy kényszer vagy élmény
Egyetemi éveim alatt egy barátommal arra kerestük a választ, hogy az óvodából az iskolapadba kerülő gyerekek miért csalódnak olyan nagyot, és utálják meg néhány hónap alatt a tanulást – kezdi mesélni Lantos Mihály tanulási szakértő, az ún. lépéselőny módszer oktatója. Hamar rájöttünk: a legtöbb iskolában alkalmazott oktatási módszer leszoktatja a gyerekeket a teljes elmés tanulásról, vagyis arról, hogy a racionális gondolkodás és logika mellett használják a fantáziájukat és kreativitásukat is. Pedig a játék mint tevékenység mozgatja meg igazán a fantáziát, amihez kötődik a szín, a forma, a képek vagy a zene, vagyis mindaz, amivel hatékonyan tanulni képes a kisgyerek, a kamasz vagy a felnőtt.
Természetesen szükség van a bal agyfélteke megdolgoztatására, hiszen anélkül a gyerekek nem tudnának megtanulni írni, olvasni, számolni vagy nyelveket elsajátítani, de ha mindent a logika és a hideg racionalitás mentén próbálunk megtanítani nekik, akkor hamar elvesztik a motivációjukat. Nem csoda, hiszen ebben a fantáziátlan tanulási módszerben nincs semmi, amit élvezni lehetne. Az óvodásokat nem kell rávenni a “munkára”, ők szívesen foglalják le magukat érdekes feladatokkal és merülnek el a kreatív tevékenységekben. Ezt a fajta élményt szoktam bevezetni általános és középiskolások, sőt a felnőttek tanulási folyamatába is olyan technikákkal, amelyek a jobb és bal agyféltekét egyaránt aktiválják – magyarázza a szakértő.
Memorizálás és előhívás
Az egyik ilyen hasznos gyakorlat az elmetérképes jegyzetelés, amihez sok színes ceruzára, kreativitásra és fantáziára van szükség. Ezt az egyszerű és zseniális találmányt tantárgytól és témától függetlenül bárki bármikor alkalmazhatja.
“A felnőttek sokszor leblokkolnak vagy kételkedni kezdenek, mert nem mernek játékosak lenni és sokáig gondolkodnak egy olyan egyszerű feladaton, ami a gyerekeknek zsigerből jön” – állítja Lantos Mihály. “Elég lerajzolnunk egy esemény főbb mozzanatait – miközben automatikusan a fejünkbe vésődik a sztori – ahhoz, hogy később a rajzra gondolva eszünkbe jusson minden, ami a témához kapcsolódik. Ha például történelem órán a tanár arról mesél, hogy 1848. március 15-én a márciusi ifjak a Pilvax kávéházban megalkották a 12 pontot, Petőfi felolvasta a Nemzeti Dalt, majd átvonultak a Landerer nyomdába stb., akkor ennek lejegyzéséhez egy 12-es számot viselő, Pilvax feliratú házikó, annak ablakában egy pálcikaember és egy Talpra Magyar! felszólítással kitöltött szövegbuborék tökéletesen megteszi. Erre a rajzra pillantva megindul az asszociációk sorozata, vagyis sokkal könnyebb lesz előhívni az emlékeket és információkat, mint akkor, amikor csak magolunk, hagyományosan jegyzetelünk vagy mondatokat próbálunk memorizálni és felidézni – mondja a szakértő.
“Volt egy tizenéves tanítványom, aki megkérdezte, hogy a kémia órához szükséges elmetérképén a kovalens kötést mégis hogy a túróba rajzolja le. Nagyon egyszerű: rajzolj egy molekulát, nevezd el Mancikának, a párját Pistikének, a többi pedig a fantáziádra van bízva – de azért figyelj arra, hogy kinek mutogatod azt az elmetérképet… Egyszóval minél humorosabb és játékosabb a tanulás, annál praktikusabban raktározható el, illetve hívható elő a sok-sok információ. Ilyen játékosság, fantázia és humor nélkül a tanulás legtöbbször csak szenvedés. A lépéselőny stratégia egy laza és kellemes időtöltés, ami azért is olyan hatékony, mert nemcsak a rövid, hanem a hosszú távú memóriánk is tárolja az elmetérképezett anyagot, így a rajz segítségével álmunkból felriadva is felidézhetjük a részleteket.”
Ráhangolódás, pozitív hozzáállás és célkitűzések
Feszült állapotban, idegesen képtelenség koncentrálni és rendesen gondolkodni – bizonyára most hevesen bólogat, mert ön is számtalanszor került már ilyen helyzetbe -, míg egyszerű relaxációs gyakorlatokkal, a testi-lelki ellazulással sokkal eredményesebb a tanulás folyamata.