Jobban fejlődnek a gyerekek nyelvi készségei, ha apa mesél

Egy új kutatás szerint azoknak a gyerekeknek, akiknek az apukájuk mesél esténként, jobbak a nyelvi képességeik, mint azoknak, akiknek az anyukájuk teszi ezt minden este.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
háttér
2017. július 21. Babaszoba

A Harvard Egyetem kutatói nemrégiben egy olyan tanulmány tettek közzé, melyben azt vizsgálták, hogy milyen hatással van a gyerekekre az esti mese, és vajon van-e különbség, ha anya vagy apa végzi ezt a “feladatot” esténként. Az eredmények azt mutatják, hogy bizony van különbség. Úgy találták, hogy azokban a családokban, ahol az apuka feladata az esti mese olvasás, a gyerekek fejlettebb nyelvi és kommunikációs készségekkel rendelkeznek, mint azokban a családokban, ahol az anyukák meséltek a kicsiknek.

De mégis miért? Talán a férfiak mélyebb hangja vagy szúrós borostája van ilyen hatással a kicsik beszédfejlődésére? Ugyan, dehogy. A Harvard Egyetem kutatása szerint az apukák egyszerűen másképpen mesélnek, mint az anyukák. Dr. Elisabeth Duursma, a kutatás vezetője így nyilatkozott a Sydney Morning Heraldnak:
“Mikor közelebbről megvizsgáltuk, mi történik meseolvasáskor a szülő-gyerek párbeszéd közben, azt vettük észre, hogy az apukák sokkal elvontabb, komplexebb nyelvezetet használtak. A mesében szereplő eseményeket az életből vett valós történésekkel kapcsolták össze. Például, amikor a mesében egy létráról volt szó, több apuka is megemlítette, hogy mikor volt szükségük legutóbb létrára, hogy felmászhassanak a tetőre. Ezzel ellentétben az anyukák nem kötötték össze a tárgyakat hasonló eseményekkel. Ők inkább a könyvben szereplő részletekre fókuszáltak, és gyakran kérték a gyerekeket, hogy nevezzék meg a képen látható tárgyakat vagy színeket.”