Jól jár a gyermek, ha évet halaszt az oviban?
Plusz egy óvodában eltöltött év jelentősen javítja az évvesztes diákok iskolai teljesítményét – derült ki egy friss kutatásból. A felmérés szerint ez azoknál a gyermekeknél fontos leginkább, ahol a szülők nem rendelkeznek érettségivel.
Plusz egy óvodában eltöltött év jelentősen javítja az évvesztes diákok iskolai teljesítményét – derült ki egy friss kutatásból. A felmérés szerint ez azoknál a gyermekeknél fontos leginkább, ahol a szülők nem rendelkeznek érettségivel.
A halasztott iskolakezdésnek számtalan jótékony hatása van, derült ki az Index.hu írásából. A felmérés, a korábbi rendszer szerint készítette el a vizsgálatait, miszerint a június 1-én született gyermekek 7 évesen és 3 hónaposan kerültek az iskolapadba. Míg a május 31-én születettek 6 év és 3 hónaposan, kivéve, ha a szülők megegyeztek abban, hogy a gyermek évet halaszt. Ez miért is jó? DeFacto felméréséből kiderül, hogy azoknak a gyermekeknek lenne a legnagyobb szüksége a halasztásara, akiknek a szülei nem rendelkeztek érettségi bizonyítvánnyal. A vizsgálat szerint az érettségizett szülők májusi gyermekei 60,9%-os arányban, érettségi nélküli szülők májusi gyermekei viszont csak 56,6%-os arányban halasztják el az iskolakezdést. Pedig utóbbiak körében gyakoribbak a kora gyermekkori negatív események, amik iskolaéretlenséghez vezethetnek.
Negatív vagy pozitív?
A DeFacto felmérésből kiderült, hogy a nyolcadikos kori szövegértés teszteredménye szerint az iskolakezdés halasztása javítja a szövegértést, különösen érettségi nélküli szülők gyermekeinél. „Náluk a júniusi gyermekek 12 százalékponttal magasabb eredményt érnek el, mint a májusiak (-41% helyett -29%, a szórás arányában). A különbség érettségizett szülők gyermekeinél 7 százalékpont (34% helyett 41%).”
Forrás: Index.hu
Az fentebb látható ábra a nyolcadik évfolyamig legalább egy osztályt ismételt diákok arányát mutatja. Az eredmények itt is azt sugallják, hogy az iskolakezdéshalasztásának nagy és hosszú távú hatása van. A kutatás szerint évhalasztó diákok jobban teljesítenek, mindössze 6,77 százalékuk bukik, míg az érettségi nélkül rendelkezők májusi születésű gyermekeinek a 8,5 százalékának kell évet ismételnie.
Összeségében elmondhatjuk, hogy a tájékozottabb szülők gyermekei jobb eséllyel indulnak az iskolában, mert valószínűleg tudják, hogy jobb a gyermek számára, ha több ideig marad óvodában. Ezzel szemben viszont sajnálatos, hogy az amúgy társadalmilag rosszabb helyzetben lévők gyermekei már az iskolát megkezdve hátrányba kerülnek.