Kockázatos élelmiszerek: sötétben tapogatózunk
Miközben egyre több csomagolt élelmiszert eszünk, a vásárlók tájékoztatása és tájékozottsága a termékek zsír-, cukor- vagy sótartalmáról nem igazán naprakész. Egy nemzetközi felmérésből kiderül, hogy bőven van mit tanulnunk ezen a téren.
Miközben egyre több csomagolt élelmiszert eszünk, a vásárlók tájékoztatása és tájékozottsága a termékek zsír-, cukor- vagy sótartalmáról nem igazán naprakész. Egy nemzetközi felmérésből kiderül, hogy bőven van mit tanulnunk ezen a téren.
Napjainkban közel kétszer annyi csomagolt élelmiszert vásárolunk, mint tíz évvel korábban. Ez csak 2012-ben 2.200 milliárd dollár értékű bevételt generált a világ élelmiszeripari cégeinek, és bár közvetve, de szintén nem kevés kiadást az egészségügynek szerte a világon.
A Consumers International kilenc országra kiterjedő nemzetközi felmérése, amelyben Magyarország is részt vett, rámutatott arra, hogy egyértelmű jelölés hiányában a fogyasztóknak csak kevesebb mint fele tudja megítélni, az adott termék mennyi zsírt, cukrot vagy sót tartalmaz.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete tagja a Consumers Internationalnek. Magyarországon mi készítettük a felmérést.
A felmérésben résztvevő fogyasztóknak a saját országukban közismert termékek fotóit mutatták jelzőlámpás (színkódos) jelöléssel és egyszerű táblázatos INBÉ jelöléssel. A fogyasztóknak ez alapján meg kellett mondaniuk, hogy az adott termék alacsony, közepes vagy magas zsírtartalmú-e, illetve, több termék esetén melyik az egészségesebb választás.