Már a Hupikék törpikék sem elég polkorrekt

A finomabb társadalomkritika sosem volt idegen az elsősorban gyerekeket célzó animációs filmektől sem, az utóbbi időben viszont mintha átszakadt volna valami. Twitter-felhasználók követelnek a rajzolt királynőnek női szerelmet, miközben kiderül, hogy már a több évtizeddel ezelőtti mesék sem voltak politikailag elég korrektek. Megnéztük, hol tart jelenleg a rajzfilmháború.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. július 18. Gyarmati Orsolya

A finomabb társadalomkritika sosem volt idegen az elsősorban gyerekeket célzó animációs filmektől sem, az utóbbi időben viszont mintha átszakadt volna valami. Twitter-felhasználók követelnek a rajzolt királynőnek női szerelmet, miközben kiderül, hogy már a több évtizeddel ezelőtti mesék sem voltak politikailag elég korrektek. Megnéztük, hol tart jelenleg a rajzfilmháború.


Jégvarázs (Frozen)

Nem kétséges, változó világban élünk: míg régebben a közös mozizás után a családtagok azzal rázhatták le a legkisebbet, hogy most már tanulniuk/dolgozniuk kell, ma már jut idejük a látottak megbeszélésére is. Igaz, a Hókirálynőt rajzolgató kisiskolás nem feltétlenül jár jobban azzal, hogy míg a nővér #GiveElsaagirlfriend hashtaggel árasztja el a Twittert, apuka addig aláírja a petíciót, hogy ne változtassák leszbikussá a Disney-hősnőt. A közösségi média Pride-pozitív felhasználói hamar felkapták az ötletet: tényleg, mennyivel nyitottabb lenne a világ, ha a gyermekek hősnője is a saját neméhez vonzódna valójában! Erre már a CitizenGo is felhördült, és több százezres petícióban követel szerető férfit és szilárd családi értékeket. A Disney mindenesetre jól járt: ha a három évvel ezelőtti első rész rajongói ki is nőnek időközben a meséből, a felnőttek biztos izgatottan fogják várni, hogy többet megtudjanak Elsa nemi identitásáról.

A kis kedvencek titkos élete

Azt hitte, a legújabb animációs blockbuster valóban azt mutatja be, hogyan buliznak otthonunkban a kutyák és macskák, mikor mi a munkahelyükön gürcölünk? Nagyobbat nem is tévedhetett volna! Jason Johnson politikatudomány-professzor a The Root oldalán állapította meg: az animációs film valójában a rasszista elnyomást mutatja be. „Forradalom mindörökké, megszelídítés [domesztikáció] soha!” – kiáltja a meleg otthonra nem lelő fehér nyuszi, Hógolyó, Johnson pedig arra jutott, hogy ez valahol a fehér társadalom által történő elnyomásról szól. (Annál érdekesebb, hogy a Tattoo malaccal az oldalán forradalomba induló Hógolyó kapcsán egyszer sem tesz említést Johnson az Orwell-féle Állatfarmról.) A professzor szerint Hógolyó forradalmi csapata a fekete polgárjogi küzdelem harcosaira hasonlít, a film pedig viccet csinál a feketék harcából és halálából. Végül Hógolyó dühe elszáll, egy kedves kislány észreveszi benne a cuki nyuszit, és hazaviszi domesztikálni. Jason Johnson nyilván nem is lehetne csalódottabb.

Zootropolis – Állati nagy balhé

Jason Johnson nem először állapította meg, hogy a kedves animációs filmek valójában véres társadalmi harcokról szólnak. Idén márciusban például a Zootropolist (Zootopia) is leleplezte, miszerint az a fehér felsőbbrendűséget és a drogellenes háborút mutatja be. A modern emlősök fővárosában békésen élő állatok kalandjaira is ráilleszthető a professzor szerint, miként nyomják el a fehérek a feketéket. Judy Hopps az első kisnyúl a rendőrség kötelékében? Nem csoda, hiszen a vízilovak, az oroszlánok és a nagyvadak, bár kisebbségben vannak, de a legjobb állásokat kapják a városban, és menőbbnek is könyvelik el őket. Csoda-e, ha Johnsonnak ismét eszébe jutottak fehérek és feketék?