Megelőzés és megszüntetés – zajlik a Megfélemlítés Elleni Program
Ugyan még az elején jár, máris komoly eredményeket mutathat fel a Megfélemlítés Elleni Program. Egyre inkább körvonalazódik az is, a jövőben milyen feladatok előtt állnak a megfélemlítés ellen küzdő szakemberek.

Ugyan még az elején jár, máris komoly eredményeket mutathat fel a Megfélemlítés Elleni Program. Egyre inkább körvonalazódik az is, a jövőben milyen feladatok előtt állnak a megfélemlítés ellen küzdő szakemberek.
A Rádió Orient műsorában Huber Károly, a Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány programigazgatója és Tarr Andrea gyermekvédelmi szakember ismertette, hol tart a program, s eddig milyen eredményeket hozott.
„A megfélemlítés egy ismétlődő, intenzív kárt vagy sérülést okozó viselkedési folyamat, ahol egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy felett igyekszik az erőegyensúlyt felborítani vagy megszüntetni, és az új erőpozíciót fenntartani és megvédeni” – definiálta a problémakört Huber Károly. Aláhúzta: már egyre többen használják a megfélemlítés fogalmát megfelelően, nem kevervén össze más szavakkal. A definiálást és felismerést az nehezíti, a megfélemlítésnek ezer arca lehet: történhet szóban és fizikailag egyaránt, rejtve vagy nyilvánosan, személyesen, közösségben vagy online egyaránt.
Van segítség!
Tarr Andrea 12 éve foglalkozik gyermekjóléti központokban prevencióval, a Megfélemlítés Elleni Programban egy éve tevékenykedik. Tematikus osztályfőnöki órái mellett egyénileg is találkozik az érintettekkel, önismereti és személyiségfejlesztő tréningeket, de csoportos foglalkozásokat is tart.
Elmondása szerint valamilyen szinten minden intézményben jelen van az iskolai megfélemlítés, és lényeges, hogy erről korrekt tájékoztatást tudjanak nyújtani, mind a diákok, mind a tanárok és szülők részére. Az egyik legfontosabb célnak azt nevezte meg, hogy a diákok legyenek tisztában azzal, nincsenek egyedül, s tudják, hol kérhetnek segítséget. A szakember maga is szívesen meghallgat mindenkit, de létezik egy bármikor hívható kék szám is, honlapjukon pedig minden egyéb információ megtalálható a témáról.
A legrosszabb, ha szőnyeg alá söpörjük
Huber elmondta, a megfélemlítést sokan a mai napig a diákévek természetes velejárójának tekintik, holott mély károkat okozhat a gyermekekben és megelőzhető lenne. Ezért elődleges céljuk, hogy a felnőttekkel fel- majd elismertessék a problémát, és annak fontosságát. Emellett a diákokban is tudatosítani kell, hogy ne rejtsék véka alá az atrocitásokat és saját szorongásukat. De nem csak a megfélemlítettekre koncentrál programjuk, a megfélemlítőkkel is igyekszik megértetni: viselkedésüknek következményei vannak.
Áprilisban egy általános és egy középiskolában indult egy pilot program, ami összesen mintegy 2000 személyt érint. Itt előadások mellett a tanároknak is tartanak tréningeket, és interaktív pályázatokkal is próbálják színesíteni a projektet. Bevezettek egy alkalmazást is, mely a programigazgató szerint máris láthatóan sokat segít. A pilot program jövő év elejéig tart, de az már látható, hogy a diákok aktivitást és érdeklődést mutatnak.
Huber viszont azt is kiemelte, a probléma megoldásához országos szinten pár civil szervezet erőfeszítése még kevésnek bizonyul. Szükség lenne egy országos védnökre, aki hivatali szinten tudná végezni a program koordinálását.
Felelős Társadalomért Közhasznú Alapítvány programigazgatója műsorunkban kiemelte: több intézmény elutasítóan fogadta a megkeresés. Az iskolák részéről fontos lenne elérni egy progresszívabb hozzáállást, ahogy még az is egy hosszas folyamat lesz, hogy beleivódjon az iskolák és a diákok mindennapjaiba a kérdés, és ne csak pár előadás során kerüljön elő – szögezte le.