Milyen házimunkába vonható be a gyerek?

Miben tud segíteni egy kétéves? Hát egy öt? Bevonjuk-e egyáltalán a gyereket a házimunkába vagy neki nem az a dolga? Vannak-e mérföldkövek a ház körüli teendők elvégzésénél vagy bízzuk a gyerekre mihez van kedve, ügyessége?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. július 11. Gyarmati Orsolya

Miben tud segíteni egy kétéves? Hát egy öt? Bevonjuk-e egyáltalán a gyereket a házimunkába vagy neki nem az a dolga? Vannak-e mérföldkövek a ház körüli teendők elvégzésénél vagy bízzuk a gyerekre mihez van kedve, ügyessége?


Mindenekelőtt jó, ha a szülő tisztázza magában, hogy miért is gondolja azt, hogy a háromévesének már épp az ideje, hogy önállóan mosson fogat, öltözzön föl, pakolja el maga után a játékait. Mert így lesz belőle rendes ember? Ha ráhagyjuk rendetlen marad? Vagy azért mert meg kell tanulnia mi az a kötelesség? Vagy mert a szülei válláról vesz le egy (két) teherrel többet? Vagy mert az óvodában ezt várják majd el tőle?

A gyerekek köztudottan sokkal inkább a mintákból, mintsem a szavakból értenek. Azaz magyarázhatjuk nekik, hogy úgy illik, hogy elpakolják maguk után a játékaikat, miután befejezték a játszást, ha közben azt látják, hogy a környezetükben, az otthonukban állandó és zavaró rendetlenség van, nem sok értelme lesz a szavainknak.
 

 
A minta, vagy nevezhetjük jó példának is, akkor hatásos, ha hiteles: ha a gyerek azt látja, hogy a család tagjai közösen, egymást segítve végzik el a ház körüli teendőket, teljesen evidens, hogy mindenki kiveszi a részét a közös feladatokból, akkor majd ő is belenő ezekbe a tevékenységekbe és kedvvel próbálgatja majd, hogy már mire képes. Nem a munka lesz benne a lényeges, de még csak nem is feladat része, hanem a közös, örömteli tevékenység, amibe kedve lesz becsatlakozni.