Mire van szüksége az első és második osztályosoknak?
Néhány hete Palkovics László, oktatásért felelős államtitkár bejelentette, hogy szeptembertől az első és a második évfolyamban a 45 perc helyett 30 perces tanórákat tartanak majd országszerte az általános iskolákban. Számtalan szülő fellélegzett a hírre. Sokan ugyanis úgy vélik: a kisiskolások nehezen viselik az első években a háromnegyed órákat végigülni és nem utolsó sorban végig figyelni.
Néhány hete Palkovics László, oktatásért felelős államtitkár bejelentette, hogy szeptembertől az első és a második évfolyamban a 45 perc helyett 30 perces tanórákat tartanak majd országszerte az általános iskolákban. Számtalan szülő fellélegzett a hírre. Sokan ugyanis úgy vélik: a kisiskolások nehezen viselik az első években a háromnegyed órákat végigülni és nem utolsó sorban végig figyelni.
Lipovics Anita, háromgyermekes édesanyát arról kérdeztük, örül-e a döntésnek. A harmadik, legkisebb gyermeke ugyanis idén kezdi az első évfolyamot.
Családháló: Már gyakorló édesanyaként miként látja, megterhelő a kisiskolásoknak a 45 perces tanóra?
Lipovics Anita: Ez nagyban függ a tanító nénitől. Ha 45 perc fegyelmet vár el, akkor igen, a legtöbb gyereknek megterhelő lehet. Ha tudja megfelelő ritmusban váltogatni a feladatokat, mozgatni a gyerekeket, fizikai értelemben is, akkor nem feltétlenül, sőt… Mondjuk én a 40 perc tanítás, és 20 perc szünetpárosítást részesíteném előnyben, ha a tanító néni nem hagyja egyedül a gyerekeket. 20 perc alatt tökéletesen át lehet hangolódni a következő órára. Amiből az is következik, hogy a 45 percnél nagyobb gondnak tartom a 10 perces szüneteket, evés, ivás, WC, pakolás, csevegés, 10 perc alatt??? Szerintem ez nagyon kevés idő az átállásra.
CSH: A 30 perces órák reálisak?
LA: Szerintem kevés. Mire belerázódnának, már vége is van. Ha 30 perces etapok váltogatják egymást, semmiben nem tudnak elmerülni, nem marad idő gyakorolni. Jónak tartanám, ha dupla órák lennének, és így lehetne közben kicsit lazítani. Szerintem 30 perc alatt eredményt elérni csak fegyelem mellett lehet, ami pont nem cél.
CSH: A gyerekek mennyire rugalmasak?
LA: A gyerekek alkalmazkodnak, így vagy úgy megtanulnak élni a helyzettel. Egy jó tanító néni bármelyik beosztásban tud jó lenni és jól használni az időbeosztás előnyeit. A nagylányomnál az osztályfőnök általános iskolában a tízórai szünettel trükközött. A 2. óra után lett volna, de a gyerekek már 9 körül éhesek voltak (az oviban akkor van a tízórai). Így hosszabb első szünetet engedett, később kezdte a 2-dik órát, és lecsípett a 2-dik szünetből. Szerintem ez jó példa arra, hogy a tanító nénik elméletileg látják, mi kell a gyerekeknek, lehet, hogy engedni kellene, hogy az osztály ritmusa szerint tanítsanak.
Tervezett változások 2018-tól
– új alaptanterv indul
– átalakul a tanév rendje
– várhatóan rövidebb lesz a nyári szünet: a mostani két és fél hónapról egy hónapra rövidül
– a kormány terve az, hogy a jövőben tankönyvek helyett tabletet adnak a diákoknak – 2018-tól elkezdődhet ez az átállás, 2020-ra lesznek olyan iskolák, ahol már ez az újfajta digitális oktatás zajlik
forrás: index.hu
A csengetési rend egyébként a tervek szerint nem változik, egy óra 45 perces lesz. A változás abban áll, hogy a tananyag mennyiségét csökkentik úgy, hogy beleférjen 30 percbe. A maradék negyedórában a tanítók nem tananyagot oktatnak, hanem a gyerekek igényeihez szabott foglalkozásokat tarthatnak.
Tervezett változások ősztől
· Az önkormányzatoktól átveszik az iskolákat, de felállítják a tankerületi tanácsokat, amelyekben a polgármesterek helyet kapnak.
· átállnak a szakgimnáziumi, szakközépiskolai rendszerre: csökken a természettudományos órák száma, de bevezethetik az összevont science, tudomány nevű tantárgyat.
· bevezethetik a 30 perces tanórákat
forrás: index.hu