Néha egy segítő mancs elég – terápiás kutyák az olvasás fejlesztéséért
Néha csak egy négylábú barát hiányzik ahhoz, hogy egy kisgyerek olvasáskészsége fejlődésnek induljon.
Izgalmas kezdeményezés terjed szerte a világon, melynek keretében terápiás kutyákat alkalmaznak a kisgyerekek olvasási készségeinek fejlesztése céljából – számolt be róla a boredteachers.com. A program az Egyesült Államokban indult még 1999-ben és azóta mintegy 3500 bejegyzett terápiás csoport jött létre szerte a világon Európától Amerikán keresztül Dél-Afrikáig.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
És hogy hogyan működik a terápia? Először a kutyusok tulajdonosukkal együtt belépnek a csoportba, hogy a négylábú kedvenc speciális, olvasást segítő kiképzésben részesüljön és biztonsággal lehessen gyermekek közelébe engedni. Ezután a munka látványos részeként a csoport felveszi a kapcsolatot iskolákkal, könyvtárakkal és más szervezetekkel, hogy felajánlja segítségét a gyermekek számára az olvasás biztonságos, kritikáktól mentes gyakorlásához.
Judi Anderson-Wright, a seattle-i projekt alapítója közel egy évtizede foglalkozik terápiás kutyákkal. Szerinte ezeknek az állatoknak különlegesen jó a kapcsolata a gazdáikkal és amikor közösségbe kerülnek, képesek kedvességüket, együttérzésüket és az állattal való együttlét örömét átadni a gyerekeknek. Ezek a kutyák valóban nagyon élvezik az emberek társaságát, és képesek végrehajtani a szerepükkel járó szigorú feladatokat.
Anderson-Wright tapasztalatai alapján olvasói klubot hozott létre, amely könyvtárakkal együttműködve adott teret a kutyás olvasás gyakorlásához, méghozzá a tantervben szereplő könyveket sorra véve. A könyvtárak biztosítják a terepet a programhoz, Judi szervezete pedig a kutyákat, hogy a gyermekek pozitív képzetet kapcsoljanak a felolvasáshoz.
A legtöbb négylábú nyugodtan fekszik, de vannak olyan kutyák, akik még lapozni is tudnak, s egyes kedvencek olyan kiképzést kaptak, mellyel nyomon tudják követni a gyermek kezét az oldalon, mintha ők is olvasnák a szöveget.
A terápia olvasásra gyakorolt pontos hatásait még kutatják, de egy 2016-ban megjelent tanulmány szerint „az olvasási motiváció javítása fejleszti az olvasási teljesítményt, ami azt jelenti, hogy ha a gyerek szívesebben olvas egy kutyával az oldalán, akkor ez automatikusan javíthatja olvasási képességeit. Ez különösen fontos lehet azoknál a diákoknál, akik küzdenek az olvasással, hiszen náluk értelemszerűen a negatív élmények miatt alacsony a motiváció a gyakorláshoz”.