Nem árt ismerni a jogainkat ha repülővel utazik a család!

Az Európában közlekedő légiutasok 59 százaléka nincsen tisztában az utazás során őt megillető jogaival, pedig egy Európai Uniós rendelet alapján a károsult számos esetben igényelhet kártérítést a légitársaságtól – derül ki egy új felmérésből. De mit kellene tudnunk?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2013. szeptember 10. Paulik András

Az Európában közlekedő légiutasok 59 százaléka nincsen tisztában az utazás során őt megillető jogaival, pedig egy Európai Uniós rendelet alapján a károsult számos esetben igényelhet kártérítést a légitársaságtól – derül ki egy új felmérésből. De mit kellene tudnunk?


Évente több millió ember kel Európa-szerte útra. Akár üzleti célból, akár turistaként utazunk, vagy csak egyszerűen távolba szakadt családtagjainkat szeretnénk meglátogatni, egy-egy járat késése, vagy a csomagok elkeveredése teljesen tönkreteheti utazásunkat. Sokan ilyen helyzetben először nem is tudják, mihez kezdjenek, kihez forduljanak segítségért, s nem tudnak róla, hogy a ma már egységes EU-s jogszabályoknak köszönhetően számos esetben kártérítés illeti meg őket.

„Hónapok óta vártuk a londoni családi utazásunk napját. Amikor elérkezett, izgatottan mentünk ki a reptérre és már a taxiban azt tervezgettük, hogy mit fogunk először megnézni. Sajnos a reptérre érve a kijelző tábláról értesültünk, hogy törölték a járatunkat. Ezt követően hónapokon keresztül leveleztünk a légitársasággal kártérítés miatt, de se a repülőjegyünk árát, se a szállásunk foglalóját nem kaptuk vissza, így igazán költségesre sikerült ez a járattörlés, s a várva-várt nyaralás is elmaradt” – számolt be Márta, egy károsult légiutas. Pedig, ha tisztában lett volna saját jogaival, akkor a légitársaságnak kötelessége lett volna legalább a repülőjegy árát 7 napon belül visszautalnia és kártérítést biztosítania, így a család rövid időn belül új utazást tervezhetett volna.

Milyen jogok illeti meg az utasokat?

·         Jegyvásárlás:
Repülőjegy vásárlása esetén a légitársaság nem számolhat fel magasabb árat állampolgárság illetve a jegyvásárlás helye alapján. Emellett a repülőjegyet árusító oldalaknak kötelességük – az adókat, illetékeket is magukban foglaló – teljes jegyárat feltüntetni, hogy az utasok össze tudják vetni más légitársaságok áraival.

·         Túlfoglalás:
Ilyen esetben a beszállás megtagadása helyett, a légitársaság köteles olyan személyt keresni, aki önként, előnyökért cserébe – szállás, étkezés – lemond az utazásról. Amennyiben nem talál ilyet, köteles az otthagyott utast más módon eljuttatni úti céljára vagy visszatéríteni a jegy árát. Ezen túlmenően az utast kártérítés illeti meg az elmaradt utazásért, ami az útvonal hosszától függően 250-600 euróig terjedhet.

·         Járat törlése:
A járat törlése esetén a légi fuvarozónak szintén vissza kell térítenie a teljes jegyárat vagy átfoglalási lehetőséget kell biztosítania az utasok számára, továbbá ugyanaz a kártérítés jár, mint túlfoglalás esetén. Abban az esetben nem lehet kártérítési igényt benyújtani járat törlés esetében, ha a légitársaság legalább 14 nappal az indulás előtt tájékoztatta utasait a járat törléséről, illetve ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járat törlésére rendkívüli körülmények miatt került sor. Csökkenhet a mértéke vagy nem jár kártérítés, ha a légitársaság az eredeti időpontokhoz közeli másik járatot biztosított utasa számára,

·         Hosszú késés:
Amennyiben a járat legalább háromórás késéssel éri el úti célját, az utast ugyanolyan kártalanítás illeti meg, mint a járat törlése illetve túlfoglalás esetén, kivéve, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a késésre rendkívüli körülmények – pl. rendkívüli időjárási viszonyok, sztrájk, reptérzár, stb. – adtak okot. A légitársaság továbbá felelősségre vonható még az utasnak okozott késésből származó károkért is.

·         Poggyász elkeveredése:
A poggyász elvesztése, sérülése vagy késedelmes megérkezése esetén az utas legfeljebb 1220 euró összegű kártalanításra jogosult. A légitársaságot ugyanakkor nem terheli kártérítési felelősség abban az esetben, ha minden ésszerűen elvárható lépést megtett a károk elkerülése érdekében, illetve ilyen lépésekre nem kerülhetett sor. A poggyász sérülése esetén panaszát a poggyász átvételét követő hét napon belül kell megtennie. A poggyász késedelmes megérkezése esetén erre 21 nap áll rendelkezésére.

·         Fogyatékkal élő és csökkent mozgásképességű személyek:
A fogyatékkal élő és/vagy csökkent mozgásképességű személyeket egyenlő bánásmód illeti meg a foglalás és a beszállás során, emellett segítséget kell nyújtani számukra a reptereken (induláskor, érkezéskor és átszálláskor), valamint a repülőgépek fedélzetén.

Sajnos gyakran hiába a jogi szabályozás, sok utas a bonyodalmas ügyintézéstől illetve a jogi útvesztőtőktől megrettenve inkább bele sem vág egy kártérítési procedúrába. Azonban már Magyarországon is létezik olyan cég, amely az ilyen esetekre szakosodott, és 25 százalékos sikerdíjért cserébe leveszi az ügyintézés terhét a károsult válláról.

„Elsőként az Európai Unióban jött létre valamennyi közlekedési módot átfogó utas-jogi rendszer. Fontosnak tartom, hogy az utasok megfelelően informálva legyenek saját jogaikról bármilyen utazási módról legyen is szó. A vállalkozásunk kifejezetten a légi utazásokra specializálódott, azon belül is az olyan káresetekre, amelyek a megtagadott beszállásból, járattörlésből vagy a járat hosszú késéséből adódnak. A károsult utasok az utazástól számított kettő éven belül nyújthatják be nálunk a kártérítési igényüket. A honlapunkon való regisztráció után a károsultnak nincs más dolga, mert onnantól kezdve intézzük kártérítési igényét, ezzel megkímélve őt a további bonyodalmaktól.” – nyilatkozta Schulhof Barbara a Flight Refund Ltd. ügyvezetője.