Nem játszunk a gyerekek életével
Nemrég átfogó, országos ellenőrzést végzett a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a rendőrség a gyereküléseket forgalmazó cégeknél, illetve autósoknál. Számunkra meglepő dolgokat tapasztaltak.
Nemrég átfogó, országos ellenőrzést végzett a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) és a rendőrség a gyereküléseket forgalmazó cégeknél, illetve autósoknál. Számunkra meglepő dolgokat tapasztaltak.
Fokozottan ellenőrizték nemrégiben a gyereküléseket forgalmazó cégeket, hogy a szabványoknak megfelelő biztonsági eszközöket árulnak-e, illetve az autósokat is, hogy használják-e a gyermekbiztonsági rendszereket (gyermekülés).
Az akció országos volt: valamennyi megyében és a fővárosban is több helyszínen, egyidőben ellenőriztek több mint 5300 járművet és összesen 309 elárusító helyen az NKH munkatársai.
Mint azt a szervezet illetékese lapunknak elmondta,
►a biztonsági övekkel kapcsolatban alig találtak szabálytalanságot (0,3%),
►a légzsákok és a gyermekbiztonsági rendszerek tekintetében 1% körül mozgott
a hibák aránya.
Kérdésünkre, hogy találkoztak „hajmeresztő” esettel, elárulták, igazán durva szabálytalansággal nem találkoztak, inkább apróbb, de jellemző hibák fordultak elő.
Ezek között a legtöbb esetben
►Nem megfelelőn rögzített gyermekbiztonsági rendszer,
► illetve olyan ülés, amiben nem találtak a kollégák jóváhagyási jelet.
Elvétve, de találkoztak ezen kívül világító légzsák visszajelző lámpával is, ami a biztonsági rendszerek hibájára utal. A NKH által felderített szabálytalanságokhoz nem tartoznak bírság-tételek.
Elsődleges cél a figyelem felhívás volt, azokban az esetekben, amikor a jármű hibáját (biztonsági öv vagy légzsák) állapították meg, a járművet soron kívüli műszaki megvizsgálásra berendelték.
Kérdésünkre, hogy az előző évekhez képest összességében javult vagy romlott-e a helyzet, a szervezet illetékese kijelentette: a gyermekbiztonsági rendszerek használata folyamatosan terjed, úgy érzik ezen eszközök megfelelő alkalmazása egyre szélesebb körű.
Ez azért is örömteli, mert mint azt még az akciót megelőző sajtótájékoztatón ismertették, 1990-ben 107 gyermek halt meg közlekedési balesetben, közülük 47 személygépkocsiban, az egyre terjedő biztonsági rendszereknek (is) köszönhetően 2013-ban ez a szám „csupán” 8, illetve 5 volt.
Óberling József r. ezredes, rendőrségi főtanácsos, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke szerint a javulásban a rendőrség és a hatóság mellett számtalan civil szervezet is szerepet vállalt. Ma a gyermekek 83 százaléka utazik a személygépkocsikban biztonságos gyermekülésben, mintegy 7%-ukat felnőtt biztonsági öv védi, így a jövőben a maradék 10 százalékot kell rábírni a biztonsági eszközök használatára – mondta. A passzív biztonsági rendszerek, a biztonsági öv és bukósisak használat terén is vannak eredmények. A 2013. évi felmérések szerint 86 százalék használja a biztonsági övet, a motorosoknál pedig a bukósisak használat eléri a 95 százalékot.
ADAC gyerekülés-teszt