Olvasástanítás kisbabakorban – miért nem lehetséges?

Annak ellenére, hogy számos programot fejlesztenek ki évről évre azért, hogy meggyőzzék a szülőket: az olvasást nem lehet elég hamar elkezdeni tanítani egy kisgyereknek, egy nemrég megjelent kutatás szerint ezek a programok egyáltalán nem tanítják meg a babákat semmire.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2014. május 26. Gyarmati Orsolya

Annak ellenére, hogy számos programot fejlesztenek ki évről évre azért, hogy meggyőzzék a szülőket: az olvasást nem lehet elég hamar elkezdeni tanítani egy kisgyereknek, egy nemrég megjelent kutatás szerint ezek a programok egyáltalán nem tanítják meg a babákat semmire.


“Ha már óvodáskor előtt elkezded tanítani a gyermekedet olvasni, az óriási előnyt jelent majd neki, s akár egy egész életen át tartó sikert is garantálhat…”, írja az egyik babaolvasás-program reklámszövege.

Számos hasonló hirdetéssel találkozhatunk. Az egyik kijelenti: “Minden baba egy Einstein, amikor az olvasástanulásról van szó. Akár három hónaposan is el lehet kezdeni az olvasásoktatást!” Persze mindenkiben felvetődik a kérdés: vajon valóban olvasnak a kisbabák, vagy csupán memorizálják a hallott hangsorokat?

Egy, a New Yorki Egyetemen készült kutatás szerint szó sincs arról, hogy ilyen kicsi gyerekek olvasni tanulnának. “Ilyen fiatalon a gyerekek még nem rendelkeznek azokkal a készségekkel, amik az olvasáshoz szükségesek lennének”, mondja Susan Neuman, a kutatás vezetője.

A felmérés a “Your Baby Can Read” (A kisbabád tud olvasni) című programot vette alapul, amely DVD-ket, tanulókártyákat és könyveket is használ, hogy 3 hónapos kortól olvasni tanítsa a gyerekeket.

A kutatók 117 9 -18 hónapos kisbabát figyeltek meg hét hónapon keresztül.  A 117 baba közül minden második “használta” a Your Baby Can Read programot, míg a másik csoport egyáltalán nem “tanult” olvasni. A kutatók havonta meglátogatták a babákat, hogy lássák a fejlődésüket.

A hetedik hónap végére az olvasni tanuló babák pontosan ugyanannyira voltak képesek, mint a kontrollcsoport. “Az eredmények azt mutatták, hogy a kisbabák semmiféle olvasási készséget nem sajátítottak el. Az egyetlen különbség a két csoport között a szülők hite volt, hiszen a programokt használók maximálisan megbíztak a program hatékonyságában”, mondta Neuman a Parenting.com-on.

A kutatást végző szakemberek úgy vélték: az olvasni tanítás semmilyen negatív hatással nincs a babákra, ennek ellenére Neuman arra biztatja a szülőket, hogy más módon fejlesszék az olvasási készségeket a gyerekekben: beszélgetéssel, énekléssel, játékokkal.