Rekordot döntött tavaly a Gyermekvasút

Minden eddiginél többen utaztak az elmúlt évben a Gyermekvasúton; közel 380 ezren vonatoztak tavaly Hűvösvölgy és a Széchenyi hegyi állomás között. A kisvasút népszerűségét tovább növeli a Gyermekvasút napja is, melynek keretében idén április 12-én ünnepi különvonat indul, és lehetőség lesz a nem közlekedő, ritkaságszámba menő nosztalgiaszerelvények megtekintésére is – mondta Váczi Viktor, a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút sajtófelelőse a Rádió Orienten.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2014. március 27. bencze.aron

Minden eddiginél többen utaztak az elmúlt évben a Gyermekvasúton; közel 380 ezren vonatoztak tavaly Hűvösvölgy és a Széchenyi hegyi állomás között. A kisvasút népszerűségét tovább növeli a Gyermekvasút napja is, melynek keretében idén április 12-én ünnepi különvonat indul, és lehetőség lesz a nem közlekedő, ritkaságszámba menő nosztalgiaszerelvények megtekintésére is – mondta Váczi Viktor, a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút sajtófelelőse a Rádió Orienten.


Nem csak az utasszám nő évről-évre, egyre többen jelentkeznek gyerekvasutas tanfolyamra is, a tavalyi jelentkezők száma idén közel duplájára nőtt. Váczi Viktor rádiónkban elmondta, gyermekvasutas szolgálatra 4. osztálytól, legalább 4-es átlaggal lehet jelentkezni. A tanfolyamon a vasutas szakma alapjaival, a vasúti forgalommal és jelzésekkel, a pénztárral és utasforgalommal kapcsolatos tudnivalókkal, a helyismeret órán pedig a környék látnivalóival ismerkednek meg a leendő kis masiniszták. A gyerekek a vizsgát követően, az egyes állomásokon teljesítenek szolgálatot, először munkanapokon, amikor kevesebb az utas, majd a hétvégi forgalomban.

„A Gyermekvasút személyzete az állomásfőnökön és a mozdonyvezetőkön kívül, minden poszton 10-14 éves tanulókból áll, a rendelkező szolgálattevőktől, a váltókezelőkön, naplózókon, hangosbemondókon át, a pénztárosokig és jegyvizsgálókig” – hangsúlyozta Váczi Viktor. Egy-egy nap után a gyerekek értékelést kapnak szolgálati munkájukról, valamint külső megjelenésükről, viselkedésükről. A Gyermekvasút fennállása óta töretlen a lelkesedés, mind a lányok, mind a fiúk részéről. A 8. osztályt végzők pedig ballagás után gyakran térnek vissza ifivezetőként segíteni.

Aki kedvet kapott, hogy kipróbálja a gyerekvasutas életet a megújult Gyermekvasutas Múzeumban játékos formában megteheti. Egy fotó erejéig „egyenruhába” bújhat, vagy bebarangolhatja a vasúti pályát, de próbára teheti a memóriáját és a régi mátrixos jegynyomtatót is – mesélte a sajtófelelős. Váczi Viktor kedvcsinálóként hozzátette, hogy április 12-én, a Gyermekvasút napján a látogatók egy 85 éves ünnepi különvonattal utazhatnak majd a Széchenyi-hegyi végállomásról a Hárs-hegyig, innen egy tanösvényen folytathatják útjukat, a végállomáson pedig megtekinthetik az éppen nem közlekedő járműveket is.

Váczi Viktor elmondta, a Gyermekvasút megépítésétől 1947-ben döntöttek. Eredetileg a lehetséges helyszínek között szerepelt a Margit-sziget, és a Népliget, de szóba került az is, hogy a Gödöllői HÉV állomás és a királyi kastély között szállítsa az utasközönséget. Végül az épülő csillebérci gyermekváros, másrészt a hegyvidék turisztikai jelentősége miatt esett a választás a Széchenyi-hegyre. 1948. április 11-én kezdték el építeni a keskeny nyomtávú vonalat, mely először a Széchenyi-hegy és Virágvölgy között készült el ugyanez év július 31-ére. Az építéssel párhuzamosan a gyermekvasutasok képzése is elindult, s bár a vélemények megoszlottak arról, hogy vajon iskolás pajtások képesek lesznek-e működtetni egy vasútvonalat, az idő a pártolókat igazolta. Mint volt gyermekvasutas, Váczi Viktor azt mondta, több másod-harmadgenerációs vasutasuk van, hisz, akit a vonat füstje egyszer megcsapott annak gyermeke, és az unokája is gyermekvasutas lesz.