Szakrális séta a Vízivárosban

Szakrális túrára invitálta az érdeklődőket az Ars Sacra rendezvénysorozat. Végh András muzeológus segítségével római kori temetők, középkori kolostorok és dzsámik maradványait fedezhettük fel.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2013. szeptember 20. bencze.aron

Szakrális túrára invitálta az érdeklődőket az Ars Sacra rendezvénysorozat. Végh András muzeológus segítségével római kori temetők, középkori kolostorok és dzsámik maradványait fedezhettük fel.


De mielőtt elindulnánk a tanulmányi sétára, érdemes tisztázni, merre is található a Víziváros. A budai Várhegy lábánál, nagyjából háromszög alakú Víziváros Budapest I. kerületéhez és II. kerületéhez tartozik. Észak felől a Vérmező, keletről a Duna, nyugatról a Várhegy, északnyugatról a Széll Kálmán tér, illetve az ívben hajló Margit körút határolja. Lényegi különbség az alig néhány száz méterre fekvő Budai Vártól, hogy a Víziváros középkori épületeiből szinte semmi sem maradt meg. Ez a városrész védtelen volt, az ostromló seregek sokszor felégették az elmúlt századok során – adott magyarázatot Végh András.

Mindezek ellenére már az I. században római település nyomaira bukkantak a kutatók. A Corvin téren például az I. és IV. század közötti temető feküdt, egy onnan származó sírkő másolatát ma is láthatjuk a Hagyományok Háza előtt. Innen néhány méterre pedig Tojgun pasa egykori dzsámijából átépített kapucinus templom áll. Az egyetlen ilyen típusú törökkori emlék maradványai a mai napig láthatóak a XVIII. századi templom falában.

A Csalogány utcában újabb egyedülálló szakrális emléket láthatnak azok, akik tudják, melyik kertbe kell belesni. Sajnos semmilyen tábla nem utal arra, hogy a 7-es számú ház mögött Szent Péter mártír (Veronai Szent Péter, nem az Apostol! – a szerk.) templomának maradványait láthatjuk. Jelenleg a feltárt szentély egy belső udvari parkolóban fekszik. Végh Andrástól megtudtuk azt is, hogy ez a terület az egykori római kori település magja is volt, az ásatások szerint az egykori templom környékén római kori temető is található. A gótikus plébániatemplom már a török idején nyomtalanul elpusztult, azóta semmilyen térkép nem jelzi. Csak a ház 1940-es építésénél találtak rá.

Néhány száz méterrel arrébb a Csapláros utcában a középkori karmelita kolostor (összesen négy kolostora volt a rendnek a Magyar Királyság területén) falait találták meg a 90-es évek idején. Ekkoriban rengeteg irodaház épült, többségénél próbáltunk személyesen részt venni, hogy azonnal jelezni tudjuk, ha az alapok kiásásánál valami érdekesre bukkannak a munkások – avatott be a részletekbe a muzeológus. A királyi alapítású kolostort 1371-ben Nagy Lajos és Erzsébet királynő hívta életre, és Szűz Máriának szentelték fel, szinte kizárólag német szerzetesek lakták. Az ásatás során több késő gótikus terrakotta szoborrészlet került elő. A kolostor kerengőjének alaprajzát a mai irodaház kertjében fellelhetjük, azonban sajnos semmilyen tábla nem jelzi, hogy mit is láthatunk a kerítés mögött.

Következő helyszínünk a Kacsa és a Medve utca sarkán egykoron fekvő Csemberdzsi aga dzsámija. Jelenleg egy lakóház áll helyén. 1992-ben az építkezés alatt a minaret alapozását vélték felfedezni a muzeológusok, a műemlékvédelem álláspontja szerint meg kellett volna őrizni a leleteket, ám az építtető – talán félve, hogy a beruházást veszélyeztetheti – a munkásokkal mégis kiásatta – elevenítette fel a jó húsz évvel korábbi eseményeket Végh András. Az akkori Műemlékvédelmi Hivatal vezetője azonban merészet lépett, és beperelte a vállalkozót különösen nagy értékben elkövetett rongálásért. Felfüggesztett börtönbüntetést kapott. A muzeológus kiemelte: ez az ítélet néhány évig önmérsékletre késztette az I. kerületi építkezési vállalkozókat.