Teszt: szupermarketek fenntartható termékkínálata

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 17 budapesti szupermarketet, drogérialáncot és nagyobb bioboltot tesztelt abból a szempontból, hogy mennyire etikus és környezetbarát a kínálata a következő termékekből: kávé, tea, csokoládé, kakaó, banán, ananász.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2016. május 03. Gyarmati Orsolya

A Tudatos Vásárlók Egyesülete 17 budapesti szupermarketet, drogérialáncot és nagyobb bioboltot tesztelt abból a szempontból, hogy mennyire etikus és környezetbarát a kínálata a következő termékekből: kávé, tea, csokoládé, kakaó, banán, ananász.


Mit vizsgáltunk?

Összesen 17 fővárosi üzletben vizsgáltuk, hogy a fejlődő országokból származó hat termékből (kávé, tea, csokoládé, kakaó, banán, ananász) lehet-e bio, Fair Trade vagy UTZ címkéjű termékeket kapni, és mekkora belőlük a választék.

A kávétartalmú termékek közül csak a 100%-os őrölt és szemes csomagokat vettük számba. A teák közül a fekete- és zöld teákat vizsgáltuk, a gyümölcs- és gyógyteákra nem terjedt ki a felmérésünk, csakúgy, mint a 100 grammostól eltérő csokoládécsomagokra sem. Emellett csak a holland típusú kakaókat vettük be a vizsgálatba.

 Eredmény

A pontozási rendszerünk egyszerű volt: minden bio, Fair Trade vagy UTZ minősített termék után egy-egy pontot kapott az adott szupermarket, kisbolt. Vagyis ha egy termék egyszerre fair trade és bio is volt, akkor két pont járt érte.

Az összesített pontozásban kiemelkedően magas értéket ért el a két biobolt: 152 pontot kapott a Mammutban lévő Biosétány biobolt, a második helyen a Múzeum körúti bio ABC végzett 127 ponttal.

Őket már jelentős lemaradással követik a szupermarketek és drogériák: a Müller drogéria 44 ponttal, a Tesco 32 ponttal, a Spar és az Interspar 24 ponttal, a Dm 23, az Auchan pedig 22 ponttal.

A sereghajtók között is a legutolsó helyen a Rossmann végzett 0 ponttal, mivel ott nem találtunk se fair trade, se bio terméket. A Real, a Coop és a Lidl is mindössze 8 ill. 9 pontot szerzett.