Több a rossz gyerek ma, mint régen?

Világszerte meredeken nő a figyelemhiányos hiperaktív gyerekek száma, de jelenti-e ez egyben azt is, hogy manapság több a „rossz” gyerek, mint húsz éve? Mennyire sikeres az iskolarendszer a túlmozgó, folyamatosan zsizsegő gyerekek kezelésében?

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2014. március 08. szabo.daniel

Világszerte meredeken nő a figyelemhiányos hiperaktív gyerekek száma, de jelenti-e ez egyben azt is, hogy manapság több a „rossz” gyerek, mint húsz éve? Mennyire sikeres az iskolarendszer a túlmozgó, folyamatosan zsizsegő gyerekek kezelésében?


A nemzetközi statisztikák szerint a gyerekek 5-10 százaléka figyelemhiányos hiperaktivitásban (Attention Deficit Hiperactivity Disorder, rövidítve ADHD) szenved, az USA-ban azonban ma már a gyerekek 10-15 százaléka is megkapja ezt a diagnózist: a statisztikák szerint 1996 és 2006 között évente 3 százalékkal nőtt az ADHD-diagnózisok száma az USA-ban. Mi áll a növekedés hátterében? Társadalmi, kulturális krízis, vagy a mai gyerekek mentális-pszichés egészsége rosszabb, mint a húsz évvel ezelőtti gyerekeké? – teszi fel a kérdést egy, az USA-ban a napokban megjelent könyv (ADHD Robbanás- ADHD Explosion). A szerzők szerint biztos, hogy számos tényező közrejátszik a jelenségben, a legmeghatározóbb azonban a diagnosztika fejlődése: húsz éve ezeket a gyerekeket egyszerűen rossz gyereknek nevezték, mindenféle címkék rájuk aggasztása nélkül.

„Nemzetközi statisztikák alapján úgy véljük, hogy nálunk is a gyerekek 5-10 százalékát érintheti a figyelemhiányos hiperaktivitás. Azt azonban átfogó felmérések nem támasztják alá, hogy ma Magyarországon több lenne a hiperaktív, figyelemhiányos gyerek, mint például húsz éve” – állítja dr. Tárnok Zsanett, a Vadaskert Alapítvány pszichológusa.