Több halott, nagyobb jutalom?

A videojáték szó hallatán sok szülőnek görcsbe ugrik a gyomra, hiszen ami kapásból eszébe jut erről a fogalomról, az az agresszió, a kapcsolatvesztés a realitással és a függőség. Vajon mit okoznak a gyermekben a videojátékok? Van köztük hasznos, jóra nevelő is? Erre keressük a választ cikkünkben.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
életmód
2013. szeptember 03. Gyarmati Orsolya

A videojáték szó hallatán sok szülőnek görcsbe ugrik a gyomra, hiszen ami kapásból eszébe jut erről a fogalomról, az az agresszió, a kapcsolatvesztés a realitással és a függőség. Vajon mit okoznak a gyermekben a videojátékok? Van köztük hasznos, jóra nevelő is? Erre keressük a választ cikkünkben.


Még ha úgy is vagyunk vele, hogy a videojáték szóra azonnal a VESZÉLY felirat villan fel lelki szemeink előtt, érdemes különbséget tenni nevelő célzatú, és kifejezetten káros játék között. Ezen kívül, akár hisszük, akár nem, az efféle elfoglaltság is képes bizonyos pozitív készségeket fejleszteni, legalábbis ezt állítja nagyon sok kutatás, valamint a Videojátékokról Felelősen Platform is, amely missziójának vallja, hogy gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt megtanítsa, hogyan lehet felelősen és tudatosan használni a videojátékokat.

Az oldal célja, hogy megalapozott, elfogulatlan információkat közöljön, amelyek segítségével könnyebben eldönthetjük, mi az, ami ajánlott a különböző korosztályok számára, mi az, ami bizonyos gyerekeknek / felnőtteknek ajánlott, másoknak viszont egyáltalán nem, mely termékek fejlesztik a kreativitást, a számítógép használatához szükséges készségeket, netán közösségi kapcsolatokat.

Az oldal folyamatosan követi és elemzi, értékeli a legnépszerűbb videojátékokat, figyelembe véve azok cselekményét, pozitív és negatív oldalait, valamint a használókra tett várható hatását. A kezdeményezés mindenképpen hiánypótló és nagyon hasznos: egyrészt nem fogunk úgy félni a videojátékoktól, mint a tűztől, másrészt korrekt képet kaphatunk arról, mire számíthatunk velük kapcsolatban, mire figyeljünk és hogyan kezeljük gyermekünk videojáték-rajongását.

Nézzük most részletesebben, melyek a videojátékok pozitív és negatív hatásai.

A negatívumok

A legtöbb agresszív videojáték legnagyobb hibája, hogy minél keményebben és kegyetlenebbül “viselkedik” benne a játékos, annál magasabb jutalmat kap érte, ráadásul minden videojáték az aktív részvételre, az ismétlésre és a jutalmazásra épít, amelyek egytől-egyig a tanulási folyamat leghatékonyabb eszközei. Ennek ellére rengeteg kutatás igyekszik bebizonyítani, hogy az agresszív videojátékok nem függnek össze a hasonló jellegű, valós életben történő cselekvésekkel, gondolkodásmódokkal, s csupán azoknál jelentenek valós veszélyt, akik “amúgy” is agresszívek.

Nos, az ezekből a felmérésekből származó adatok nem feltétlenül győztek meg minket, ugyanakkor annyi bizonyos, hogy az az ember, aki túl sok időt tölt bármilyen videojátékkal, előbb-utóbb elszigetelődik a társaitól, saját életétől, mivel mind kevesebb energiát fordít más tevékenységekre (ld. házi feladat, sport, szabadidős tevékenység, család, barátok, stb.)

Ami még veszélyt jelenthet, hogy a játékok befolyásolják az iskolai teljesítményt (ld. figyelem- és viselkedészavarok), de negatív hatással vannak az egészségre is: külön kutatások foglalkoznak a videojátékok és az elhízás, valamint különböző, az izomzatot és a gerincoszlopot érintő problémák összefüggéseivel is.

Gondot jelent még a videojátékokban használt, nem mindig kifejezetten kifinomult stílus, amelyet a gyerekek nagyon könnyen elsajátítanak. Számos felmérés szerint a túl sok videojátékkal töltött idő összefüggésben van a depressziós, szorongásos tünetek megjelenésével, illetve elhatalmasodásával is

A pozitívumok

Ennyi negatívum után vegyük sorra a “normális” videojátékok előnyeit is. Számos játék fejleszti az absztrakt és magas szintű logikai gondolkodást, az utasítások pontos követésének készségét, a problémamegoldást, valamint a kéz-szem koordinációt. Fejlődhet a tervezőkészség, a mintafelismerés, a memória, a gyors újratervezés, a több feladat egyszerre történő észbentartása és kezelése, a gyors analízis és döntéshozatal képessége, valamint – több játékos esetén – a csapatban dolgozás. Valóban vannak ilyen játékok, s ezektől – természetesen megfelelő keretek között – nem kell idegenkednünk.

Vásárlás előtt…

Amikor tehát arra kerül a sor – és erre nagyobb az esély, mint gondolnánk – hogy a gyerekünk azzal állít haza az iskolából, hogy az osztálytársai rendszeresen játszanak ilyen-olyan konzolokkal, ő mikor kaphat egyet, érdemes az alábbiakat megfontolnunk:

– alaposan olvassuk el, mit vásárolunk meg. Az interneten könnyedén elérhető a különböző játékok leírása, életkor szerinti besorolása, jellege.

– ha megvettük a játékot, igyekezzünk a gyerekkel együtt megtanulni azt, s figyeljünk rá, milyen hatással van rájuk egy-egy így eltöltött félóra

– még a legelső játék előtt állapodjunk meg abban, naponta mennyit tölthet ezzel a foglalatossággal

– ügyeljünk arra, hogy más feladatokra, programokra (sport, olvasás, stb) legalább ugyanannyi időt fordítson gyermekünk, mint a videojátékokra

– magyarázzuk el a gyerekeknek, milyen előnyei és hátrányai, veszélyei vannak az új kedvencnek

– semmiképp ne engedjük agresszív videojátékot játszani. (Ha átmegy a szomszédba emiatt, és ott játszik, természetesen nehezebb a helyzet…)