Úttörő módszerek a nyelvoktatásban

Nyáron sokan döntenek úgy, hogy megpróbálnak nyelvet tanulni. Számukra jó hírünk van: leáldozóban ugyanis az a korszak, amikor az idegen nyelvek tanulása végeláthatatlan szótárazásokból és unalmas mondatfordításokból áll.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
iskola
2015. június 28. Csontos Dóra

Nyáron sokan döntenek úgy, hogy megpróbálnak nyelvet tanulni. Számukra jó hírünk van: leáldozóban ugyanis az a korszak, amikor az idegen nyelvek tanulása végeláthatatlan szótárazásokból és unalmas mondatfordításokból áll.


Bár a közoktatás idő és pénz hiányában még képtelen túllépni a frontális oktatáson, a nyelvtanulásban számos képzőhely már olyan alternatív módszerekkel dolgozik, ahol fel sem vetődik, hogy a diákok a tábla előtt görnyedő tanár hosszas magyarázatait hallgassák az igeidőkről. Ehelyett pszichológiai teszttel kiválasztott, személyiségtípusukhoz illő tanárral tanulhatnak, vagy az ismeretek hatékony elmélyülését egy kis óra eleji és végi közös jógával segítik elő.

Mécsesek, füstölőillat és iskolára egyáltalán nem emlékeztető, kávéházi hangulat fogad a Flow Nyelvstúdióban. Hagyományos tantermeket itt hiába keresünk, a belvárosi lakásban kialakított nyelviskolában padok helyett akár kanapén vagy babzsákon is helyet foglalhatnak a diákok, akiket a tanulnivalón kívül rendszerint kávé, tea és némi ropogtatnivaló vár. Mint megtudom, szakmailag is kifejezetten hatékony, ha óra közben az intenzív tanulást megszakítva lefőzünk egy jó feketét, mivel húszpercenként drasztikusan visszaesik az ember figyelme, és bizony jót tesz pár perc kikapcsolódás, hogy aztán újra száz százalékon pöröghessen az agy. A nyelviskola nevéhez hűen a „flow élmény”, azaz az áramlatimpulzus megteremtésére törekszik, vagyis hogy az óra se unalmas, se túl stresszes ne legyen, hanem kifejezetten a tanulókhoz illeszkedjen a kihívás mértéke. Úgy ragadja magával a diákot, hogy gyakorlatilag észre se vegye az idő múlását. Ezt segíti elő az otthonos, nyugtató, stresszoldó környezet és a maximálisan személyre szabott oktatás is.

„Ha csak kiáll a tanár magyarázni, abból 20-30 százalék marad meg”

– Jelentkezéskor minden diák számára kiválasztjuk a legmegfelelőbb tanárt és tanulási módszert. Ehhez két, pszichológus által összeállított számítógépes tesztet kell kitölteni, amelyek a tanulási és kommunikációs stílust, a személyiséget vizsgálják. Az eredményekből látni fogjuk, hogy az illető hogyan tanul a legkönnyebben, mik az erősségei, milyen stílusú és személyiségű tanárral tud a legsikeresebben együttműködni, és miként motiválható a leghatékonyabban. Több mint hetven oktatónk van, akik maguk is kitöltötték ezt a két tesztet, így minden diák találhat olyan órát, illetve tanárt, aki az egyéniségének legjobban megfelel – magyarázza a Flow vezetője, Gelics Nóra. Hozzáteszi, kezdésképp minden diáknak felajánlanak egy ingyenes, háromórás tanulástechnikai tréninget, ahol hasznos tippeket kapnak, trükköket sajátíthatnak el a hatékony tanulást, az ismeretek elmélyítését, a motiváció fenntartását illetően. De a tanárokat is rendszeresen képzik, így maximalizálva az oktatás eredményességét.

A Flow-ban rendkívül változatosak az órák, a nyaralások előtt kifejezetten hasznos „túlélő angol” tanfolyamok, nyelvvizsga-felkészítők mellett beszédfejlesztő, üzleti, nyelvtani órákat is választhatunk, csakúgy, mint 60 év felettieknek szóló szenior vagy épp baba-mama foglalkozásokat. Mindezek heti egy-két alkalomtól heti ötször öt órás intenzitásig számos formában elérhetők, tízfajta nyelvet oktatnak, még diszlexiásoknak is van külön csoport.

Az órák közös jellemzője, hogy legfeljebb 4-6 fős (de általában ennél is alacsonyabb) csoportlétszámmal dolgoznak, gyakran külső helyszíneken (parkban, kávéházban), olykor anyanyelvi tanárokkal, de mindig szórakoztató, laza hangulatban.

– Igyekszünk az órákon a diákok minden érzékszervére hatni, mert ha csak kiáll a tanár, és magyaráz, abból egy óra múlva legfeljebb a hallottak 20-30 százaléka marad meg. Ha viszont az óra interaktív, vagyis a diák maga is aktívan bekapcsolódik, beszél, színez, mozog, kivág, felragaszt stb., akkor sokkal jobban beég az információ az agyába. Ezért is használunk sok tárgyi eszközt, látványos elemeket, hanganyagokat, gyakran még társasjátékokat is – fogalmaz Gelics Nóra. Mint mondja, vannak olyan extra óráik is, mint a hamarosan induló angol jógatanfolyam.

– Németül már zajlott hasonló. Tulajdonképpen az órákat ráhangolódás- és stresszoldásképpen 15 perces jógablokkal kezdték, majd jött a klasszikus tanulás, amit az óra végén ismét jógázással zártak le. Egyszerűen imádták a diákok. De említhetném a nyári nyelvtáborainkat, a klubfoglalkozásokat vagy az úgynevezett „2 in 1” tanfolyamokat is, amelyeknek lényege, hogy az egyik idegen nyelven tanítjuk a másikat, például angolul oktatunk németet – teszi hozzá.

A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!