Vigye vissza az ócska tolltartót és a béna ceruzát
Sokan csak szomorúan legyintenek ha idő előtt tönkremegy a tolltartó vagy kettétörik a ceruza, esetleg két könyvtől leszakad az iskolatáska. Pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleménye szerint ezekre is vonatkozik a szavatossági jog.
Sokan csak szomorúan legyintenek ha idő előtt tönkremegy a tolltartó vagy kettétörik a ceruza, esetleg két könyvtől leszakad az iskolatáska. Pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közleménye szerint ezekre is vonatkozik a szavatossági jog.
Akkor jár a legjobban, ha fél éven belül kijön a probléma, vagyis ha akkor esik szét a tolltartó vagy az iskolatáska, utána már önnek kell bizonyítani, hogy az áru már akkor is szétesőfélben volt, mikor legurult a kínai futószalagról.
Fél éven belül csere vagy javítás
A vásárlástól számított 6 hónapon belül felmerülő minőségi hiba (például rendeltetésszerű használat ellenére eltörik a ceruza, elszakad a textilből készült tolltartó, szétesik a ceruzahegyező) esetén vélelmezni kell, hogy a probléma gyártási eredetű, így a fogyasztó elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti.
A javítás és csere közül a fogyasztó választhat kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Lehetetlenség például az, ha az árucikk fizikailag javíthatatlan (vagyis a ceruzát nem lehet összecelluxozni), vagy ha a csere, amiatt nem valósítható meg, mert az árucikket már nem gyártják, már nem rendelkezik vele a kereskedő (kifutó modell volt, akciós rendelésből származott). Aránytalanságról beszélünk például akkor, ha a javítás elvégzése a cseréhez képest aránytalan többletteherrel jár a kereskedőnek (például egy tolltartó cipzárja esetleg többe kerül mint egy új tolltartó).
Abban az esetben, ha a kereskedő sem javítani, sem cserélni nem tud, illetve nem hajlandó, a fogyasztó árleszállítást érvényesíthet vagy elállhat a szerződéstől. Elállás esetén a kereskedő köteles visszafizetni a vételárat (a hibás árucikk visszavétele mellett). Jelentéktelen hiba esetén azonban elállásnak nincs helye, már ha jelentéktelennek lehet nevezni, ha például Mickey egér egyik füle idő előtt lekopik.
Fél év után a fogyasztónak kell bizonyítani az igazát
6 hónapon túl (rendeltetésszerű használat mellett) jelentkező hiba esetén is van lehetőség minőségi kifogás előterjesztésére, ekkor viszont már a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy a hiba oka már a vásárlás során is fennállt. A termékkel kapcsolatos kifogást a vásárlás helyén a kereskedőnek kell jelezni, a hiba felfedezését követően. Érdemes tehát a beszerzést követően otthon átnézni a tanszereket, hogy ne érje csalódás a gyermeket a rossz, vagy használhatatlan eszköz miatt, és a jogokat is gyorsan érvényesíteni lehessen. A kereskedő köteles jegyzőkönyvben rögzíteni a panaszt, amelynek másodpéldányát át kell adnia a fogyasztónak.