A szexuális nevelés fabatkát sem ér?
Nálatok volt a suliban szexuális nevelés? Velünk az érettségi évében megnézettek egy filmet, amiben akkurátusan bemutatták az óvszerhasználat fortélyait. Az azóta eltelt években gyanítom, hogy nem lett szolidabb a képi elemek feldolgozása és még inkább vizuálisan adják át a „szükséges” információt a fiataloknak.
Néhány nappal ezelőtt olvastam el egy felmérés eredményeit, ami kimutatja, hogy gyakorlatilag semmit sem érnek az úgynevezett átfogó szexuális nevelési programok (CSE, Comprehensive Sexuality Education), sőt, pont a visszájára sül el a fegyver. Igaz, a felmérés az amerikai oktatási rendszerben használt programokat vizsgálta, de gyanítom, hogy az európai társaik sem sokkal eredményesebbek…
Nézzük meg az eredményeket közelebbről! A szóban forgó felmérés 60 különböző tanulmányt vizsgált 40 különböző átfogó szexuális nevelési program eredményeiről az alábbi kritériumok alapján:
- Növekedett-e az önmegtartóztatás és/vagy az óvszerhasználat gyakorisága? Csökkent-e a várandósság vagy a nemi úton terjedő betegségek előfordulása?
- A program hatása érzékelhető-e 12 hónappal később?
- Eléri-e a társadalom leginkább célzott csoportját, a tizenéveseket?
A fentiek alapján a független kutatók megállapították, hogy „nem igazolható az átfogó szexuális nevelési programok „tudományos megalapozottsága” az Egyesült Államok iskoláiban, sem a széleskörű alkalmazásuk eredményessége az iskolai környezetben”.
Miért is? Az eredmények dióhéjban:
- Ezen programok egyik fő célja, hogy a kiskorúak ne „essenek teherbe”: A várandósság a tizenévesek körében elnevezésű kritérium alapján a 40 program közül csupán egyetlen egyről mondható el, hogy hatására csökkent a tizenévesek körében a várandósság, de ez is csak rövid távon kimutatható, továbbá ugyanez a program egy másik tanulmány szerint más régióban a tizenéves várandósság előfordulását növelte.
- Nemi úton terjedő betegségek megelőzése: A vizsgálatban szereplő iskolai szexuális nevelési programok közül egyik sem mutat eredményt a nemi úton terjedő betegségek megelőzése terén.
- Önmegtartóztatás: Bár 60-ból 4 tanulmány beszámol 12 hónapon túlmutató önmegtartóztatásról, másik 12 tanulmány semmiféle pozitív eredményt nem igazol.
- Konzisztens óvszerhasználat: Az átfogó szexuális nevelési programok egyike sem eredményezi a konzisztens óvszerhasználat növekedését a tizenévesek körében. (A konzisztens használat feltételezi a nemi úton terjedő betegségek megakadályozását.) A vizsgálatban résztvevő programok egyike ugyan mutatott hosszú távú hatást, ugyanezen program vizsgálata független szakértők bevonásával – nem a program kifejlesztője által – bebizonyította, hogy a program valójában növeli a tizenévesek közötti nemi életből fakadó kockázatokat.
- Az átfogó szexuális nevelési programok kettős haszna: A programok egyikének sem sikerül elérni az „átfogó” stratégiai célokat, azaz egyik sem eredményezi a tizenévesek önmegtartóztatását és az óvszerhasználatot. Egy program sem mutat hosszú távú eredményt ebben a két vonatkozásban.
- Negatív hatások: A 40-ből 5 iskolai szexuális nevelési program mutatott jelentős negatív hatásokat a célcsoportban vagy annak tizenéves alcsoportjában, úgy mint a nemi élet korábbi elkezdése, nemi kapcsolat a közelmúltban, orális szex vagy terhesség.
A felmérés szóhasználata sem mentes attól, hogy a várandósságról úgy beszél, mint valami mindenféleképpen elkerülendő rossz dologról, amit aztán bele is vés a tizenévesek agyába. Termékenységünk kincs, meg kell tanulnunk és gyermekeinket is meg kell tanítanunk azt a helyén kezelni! A meddőség egyik legfontosabb gyökere, hogy a gyermekáldásra átokként tekintünk, az évek során ebben szocializálódunk, és erre trenírozzuk testünket és lelkünket. Első sorban ezen a hozzáálláson kell változtatnunk a tizenévesek körében, és erre alapozva felkészíteni őket – otthon és az iskolai keretek között – a felelősségteljes családi életre.
Forrás és további infó: SexEdReport.org
The Institute for Research and Evaluation (IRE) is a nonprofit research organization that has gained national recognition for its work evaluating sex education programs over the past 20 years. IRE has conducted program evaluations for federal Title V, CBAE, and Title XX projects in 30 states, and has evaluated sex education in three foreign countries, collecting data from more than 900,000 teens, and conducting over 100 evaluation studies. IRE staff members have published articles in professional journals and presented at professional conferences and workshops. Dr. Stan E. Weed, Founder and Director of IRE, has served as a national consultant for federal Title XX and CBAE projects, and was a charter member of the National Campaign to Prevent Teen Pregnancy. He has been invited to provide expert testimony about sex education to state legislative bodies, the U.S. Senate, the U.S. House of Representatives (April, 2008), and the White House (June, 2009).