Máthé Zsuzsa: Az Európai Uniónak bőven lenne feladata a digitális gyermekvédelemben

Nemsokára indul az Analóg November – egy olyan kezdeményezés, amelynek nem titkolt célja, hogy megtörje a képernyőfüggést és igazi, valós élményekhez juttassa a fiatalokat. Nyereményekkel, iskolai és családi összefogással ösztönzik a résztvevőket az egész országban. Mert a valódi élet a virtuális világon kívül van. Az Analóg November ötletgazdájával, a Szent István Intézet igazgatójával, Máthé Zsuzsával beszélgettünk.
Mi adta az ötletet az Analóg Novemberhez?
Ahogy a nevében is utalunk rá, van egy régóta futó kezdeményezés, ami a “Száraz November” nevet viseli. Ez a figyelemfelhívó kampány egy másik addikcióval, az alkoholfüggéssel foglalkozik, ennek a nevével játszottunk kicsit. Ugyanis a digitális függés is egy – hasonló mechanizmusok szerint működő – addikció, az online világtól való függés tekintetében a fiatalok érintettsége pedig általánosnak mondható. Ezt ötvöztük a “Millió lépés az iskoládért” program gondolatiságával, azzal a szándékkal, hogy hasonló változásokat élhessenek át a csatlakozók, mint a tavaszi Digitális böjt-akciónk kapcsán.
Ott milyen eredmények születtek, el tudná röviden mondani annak, aki nem ismeri a kezdeményezést?
Nagyon komoly, tudományos relevanciával bíró méréseket végeztünk. A százhúsz, 12-14 éves fiatal a böjt kezdetén egy bemeneti, majd 35 nappal később egy kimeneti pszichológiai mérésben vett részt. Az eredmények azt mutatták, hogy a digitális eszközök tudatosabb használata javítja nem csupán a kognitív képességeket, de az érzelmi állapotot is. A résztvevőknek jobb lett az elmélyülésre való képessége, a koncentrációja, de az általános jólléte is – már néhány hét digitális önmérséklet következtében!
https://vasarnap.hu/2025/05/16/digitalis-detox/
Tudatos használattal, ami azt jelenti, hogy nem kellett teljesen nullára lecsökkenteni a képernyőidőt?
Igen, a korosztályban átlagos napi 4,5 óra képefnyőidőt 90 percre csökkentve 10-15 százalékos javulás volt mérhető szinte minden tekintetben. A legfontosabb számomra az érzelmi intelligencia javulása, a fiatalok ridegségének csökkenése volt. Ez azért is jelentős, mert az ember tapasztalja – szülőként is – hogy az érzelmi intelligencia, a társas kapcsolatok minőségének javulása terén sok tennivaló van a gyereknél is.
Ennek a tudományos eredménynek az ismeretében gondolkoztunk el azon, hogyan tudjuk bevonni immár az összes magyar fiatalt és nemcsak őket, hanem a családjaikat, iskoláikat is egy játékos kihíváson keresztül e pozitív változások megtapasztalására.
Mert azt nagyon fontos aláhúzni, hogy egyénileg – a világtrenddel szemben – nagyon nehéz tudatosnak lenni. A közösségek összekapaszkodására van szükség a digitális önkorlátozáshoz, ahogy a digitális böjtben is osztályközösségek vettek részt, miközben szülők, pedagógusok támogatták a gyerekeket. Ugyanezt a modellt próbáltuk leképezni egy országos akcióban, így született meg az Analóg November gondolata és vágtunk bele a megvalósításba a Kapcsolj ki! mozgalommal.
Hogyan mérik az offline időt?
Ez okozta a legnagyobb fejtörést, hogy miképp mérhetjük, ki mennyi időre csekkol ki a digitális térből. A megoldás maga is egy digitális térben létező platform lett, mégpedig az OUT! applikáció, amit egy magyar egyetemistákból álló csapat fejlesztett. Érdekesség, hogy még gimnazistaként tudatosult bennük, mennyi problémájuk van az offline létezéssel, akkor jött az ötlet, hogy fejlesszenek egy alkalmazást, ami később, egyetemistaként a vizsgára való felkészülésüket is segítette. Itt ugyanis ki lehet választani egy időintervallumot – 5-10 perctől kezdve egészen 120 percig -, amikor a készülék lezárja magát, nem csipognak az értesítések, nem elérhető az internet, lehet koncentrálni.
https://vasarnap.hu/2025/10/13/offline-elmenyek-gyujtesere-buzdit-az-analog-november/
Teljesen lezár a telefon?
Igen, de ez bármikor feloldható, ki lehet belőle bármelyik pillanatban lépni, de ha a vállalt intervallum előtt teszi ezt valaki, akkor az ideje elvész. Viszont, ha összegyűjti az általa kiválasztott időtartamot, az bekerül egy virtuális kosárba, ahol kedvezményekre válthatja azt.
Ezt az applikációt ötvöztük az elgondolásunkkal. Trauttwein Berci, az OUT! fejlesztője segített nekünk, vele együttműködve integráltuk a programba az összes magyarországi általános- és középiskola nevét. Aki letölti az appot, kiválaszthatja az iskoláját és innentől nemcsak személyes kedvezményeit gyűjtheti, amit az applikáció eleve kínál, hanem az iskolája virtuális kosarába is bekerül az idő, amit gyűjt. Az iskolák közösségei pedig versengenek egymással az előre meghatározott jutalmakért.
Mit lehet nyerni?
Három kategóriában – kistelepülési, városi és fővárosi – lehet résztvenni és mindenhol a három legtöbb időt gyűjtő intézményt jutalmazzuk. De lesz egy sorsolás is, hogy az se maradjon ki a nyerési esélyből, aki most csak kevesebb embert tud mozgósítani. Minden héten közöljük majd a www. analognovember.hu oldalon a részeredményeket is, hogy lehessen a verseny állását követni, ami tovább motiválhatja a résztvevőket.
A nyereményeink alapvetően sporteszközök: a fődíjasok az általunk felajánlott egymillió forintos fődíj mellé a Decathlon felajánkásaként további 100.000 ezer forinttos utalványt kapnak, másik partnerünk pedig a Libri, ők könyvutalványokat, könyvcsomagokat adnak az iskoláknak. Mivel a pedagógusoknak óriási szerepe van abban, hogy az iskolákban népszerűsítsék a lehetőséget, az ő munkájukat is szerettük volna honorálni, így a harmadik nyeremény egy-egy nagy kapacitású kávéfőző, ami mindig nagy kincs egy tanáriban.
A Szent István Intézet nem először áll olyan akció mellé, ami a fiatalok online térből való kiszabadítását célozza. Miért tekintik ezt szívügyüknek?
A Z,- illetve alfa generáció már úgy nő föl, hogy beleszületett a digitális térbe. Ami nálunk, a szülők generációjában még létezett, az analóg gyermekkor, náluk már ismeretlen. Mesterségesen kell tehát előállítani számukra azokat az élményeket, pillanatokat, amik csak az offline térben átélhetők.
https://vasarnap.hu/2025/10/15/poltl-akos-a-szulo-all-a-frontvonalban-szemben-a-techcegek-milliardos-profitjaval-es-szakertoivel/
Mi egy kereszténydemokrata intézet vagyunk. Az, hogy a jövő hogyan alakul, hogyan neveljük a gyermekeinket, milyen értékeket adunk át nekik, számunkra alapvető kérdés. És ebben az egyik legnagyobb fejtörést okozó probléma a napjainkban is felfoghatatlan ütemben zajló technológiai váltás.
Ezzel teendője van minden szülőnek, és a tudatos keresztény nevelés szempontjából is fontos, ugyanis látjuk, hogy például a közösségi média platformok az ember rosszabbik énjére apellálnak: irigység, nárcisztikus tulajdonságjegyek, agresszió, felületesség – sok minden van az uszályában ezeknek a felületeknek.
Az emberségünk, a keresztény antropológia azt mondja, hogy társas kapcsolatainkban, szeretet-kapcsolatainkban tudjuk megélni emberi mivoltunkat. Azt érzékeljük, hogy ez sérül napjainkban.
Épp ez, a jelenség mögött meghúzódó antropológiai kérdés a mélyebb értelme mindannak, amire egy ilyen játékos kezdeményezéssel próbáljuk a figyelmet ráirányítani. Átfogó, nagy megoldásokat kínálni természetesen nem a mi dolgunk, ebben például a magyar kormányzat nagyon nagy lépést tett tavaly, amikor az iskolai okoseszköz használatot a tanulási célra korlátozta. Ez egy nagyon-nagyon fontos dolog volt. Az Európai Uniónak is lenne feladata bőven e téren, hisz a globális tech cégektől kellene kikényszeríteni olyan korlátozásokat, amelyek nemzetállami szinten lehetetlenek.
Mint például?
Például azzal kapcsolatban, hogy hány éves kortól lehessen egy közösségi média platformra belépni. Ma 13 év a korhatár, ami szerintünk – és szakmai partnereink szerint is – nagyon alacsony. A Bethesda Gyermekkórházzal és 40 másik szervezettel közösen adtunk ki nemrég állásfoglalást arról, hogy minimum 14 év legyen az a kor, amitől bejelentkezhetnek a gyerekek e felületekre, de még jobb volna ezt 16 évre emelni.
https://vasarnap.hu/2025/07/15/akkor-is-negativan-hat-a-szulo-gyermek-kapcsolatra-a-telefon-amikor-nem-netezunk/
Ausztráliában van is most egy vonatkozó szabályozás, ami kötelezi a szolgáltatókat, hogy csak 16 éves kor fölött tudjanak bekerülni a fiatalok.
Az Analóg Novemberre visszatérve, nagyon tetszik az, hogy itt a szülők és a nagyszülők is csatlakozhatnak, az ő figyelmüket is ráirányítja a problémára.
A fő cél az, hogy beszélgessenek, tapasztalatot gyűjthessenek a digitális önmérsékletről a családok, iskolai közösségek. Ez nekünk, felnőtteknek is ugyanúgy problémánk, a mi generációnk is szenved tőle, mi is az online lét bűvkörébe kerültünk. Saját magam is érzékelem, amikor kiválasztok akár egy csekélyke, 15 percet az appban, hogy sokszor már ennyi idő alatt is nyúlnék a telefonom után. A kezemre kell csapjak, hogy ne tegyem, és tudatosítanom kell magamban, hogy nem maradok semmiről, sőt! A valódi élet a kütyüket letéve kezdődik…
Vezetőkép: Máthé Zsuzsa felszólal a a Női érdekképviselet a kereszténydemokráciában címmel tartott konferencián 2022-ben. Forrás: vasarnap.hu
https://vasarnap.hu/2025/10/16/kozos-munkaval-kuzd-a-gyermekek-kepernyoidejenek-csokkenteseert-az-nmhh-es-a-bethesda/