Mese gyerekeknek – hogyan válasszunk mesekönyvet?
A mesekönyv fontos fejlesztő eszköz a gyerekek számára, de vajon melyik a jó választás?
Tudjuk, hogy a mesekönyv fontos fejlesztő eszköz a gyerekek számára, de vajon melyik a jó választás? Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője elmondta, melyik életkorban, milyen az ideális mese gyerekeknek.
Mese gyerekeknek – már csecsemőkortól kezdve!
Már születéstől kezdve fontos, hogy sokat beszéljünk a csecsemőhöz, hiszen hallás útján tanulja meg a szavakat. A meseolvasás, az énekek, mondókák mind segítenek a szókincsét gazdagítani. A kisebb gyerekeknek a képeskönyvek is sokat segítenek, hogy a hallott szavakat össze tudják kapcsolni azok jelentésével. Emellett a szülő-gyerek kapcsolatra is nagyon jó hatással van, ha naponta összebújunk egy közös meseolvasásra vagy könyvlapozgatásra.
Csecsemők és kisgyermekek részére az alábbi szempontok szerint érdemes könyvet választanunk:
· A hangok és a szavak gyakorlása segít a nyelvtanulásban, a gyerekek is kedvelik az ismétlődő kifejezéseket. A rövid mondókákat és énekeket tartalmazó könyvek biztos sokszor lekerülnek majd a polcról.
· Hasznosak az egyszerűen megfogalmazott – akár egyszavas – mondatok, képpel.
· Fontos a könyv mérete is, illeszkedjen az apró kezekbe, kezdetben érdemes vízálló, vagy kemény lapokból készült, strapabíró könyvet választani.
· A könyv több funkciót is betölt ebben az életkorban, kisebb gyerekek számára jó, ha különböző anyagokkal, formákkal is megismerkedhetnek, tapintás útján. Érdemes több anyagból készült könyvet is beszerezni, illetve olyat, amin lyukak, plüss és csörgő anyagból készült részek is találhatóak.
· A minimalista könyvekkel szárnyalhat a fantázia. A csak képeket tartalmazó könyvlapokkal kezdetben szavakat taníthatunk, később ők maguk is kitalálhatnak történeteket és mesélhetnek.
· A gyerekek fejlődési üteme különböző, de ha ismerik a meséket és naponta forgattuk a könyveket, akkor 2-3 éves koruk körül már képesek arra, hogy hosszabb-rövidebb meséket végig hallgassanak. El tudják képzelni és értik a karaktereket, a konfliktust és a megoldást. Jellemző, hogy van egy-egy kedvenc mese, amit naponta kérnek, idővel ők maguk is fejből előadják a történetet.
Mesék óvodától iskoláig
A gyerekek rengeteget változnak ebben az időszakban. Rohamosan fejlődik a szókincsük, szárnyal a képzeletük és a kíváncsiságuk a világ dolgai iránt. 3 és 6 év között egyre komplexebb történeteket is tudnak követni. A mese gyerekeknek ilyenkor egyaránt lehet egyszerű felolvasás, de a történetet képekkel illusztrált könyvek is kedveltek, érdemes mindkét típust váltogatni.
· Népszerűek a hétköznapjaikat bemutató történetek, olyan dolgokról, amiket ismernek, pl. játék a barátokkal, rokonok látogatása, alvás, fogmosás, kistestvér születése.
· Érdemes összekötni az olvasást a cselekvéssel. Ha például ételekkel, főzéssel kapcsolatos mesét olvastunk, utána időzíthetjük a bevásárlást vagy ebédkészítést.
· A mondókás, szavak és ritmusok gyakorlására szolgáló könyvek ebben az életkorban is nagyon népszerűek. Az ismétlődő szövegekbe ők is szívesen bekapcsolódnak, hangosan „olvasnak” velünk együtt.
· A hétköznapi, saját életükből is ismert történetek mellett a különös lényekről szóló, fantáziabeli vidékeken játszódó meséket is szeretik.
· Ismeretterjesztő jellegű, ünnepeket, szokásokat bemutató tematikus meséket és verseket is szívesen hallgatnak.
· Ha a gyermek érdeklődik a dínók, tűzoltóautók vagy egy adott rajzfilm iránt, egy róla szóló könyvet is örömmel fog lapozgatni.
· Érdemes könyvtárba is ellátogatnunk, ahol több típusú könyvet is megismerhet, így látni fogjuk, hogy melyik mesék válhatnak be leginkább.
Hol ronthatjuk el?
A mese gyerekeknek remek program, amit gyakorlatilag csak azzal ronthatunk el, ha nem csináljuk. A televízióból, tabletről hallgatott vagy nézett mesét teljesen más módon fogadja be és dolgozza fel, mint az élő szóban mesélt történeteket.
A választék olyan hatalmas, hogy azt gondoljuk, minden életkorú gyerek számára találunk megfelelő könyvet. Ám ez nem feltétlenül sikerül elsőre, sőt másodikra sem. Melléfoghatunk, ha olyan történet választunk, ami nem érdekli, esetleg túl hosszú mesével kezdjük vagy az olvasást félbehagyjuk, ha nem hallgatja csendben, hanem közbeszól, kiegészít, vagy bele kérdez.
A gyerekek személyisége és fejlődése sem egyforma, így érdemes ugyanazt a történetet többször elővenni egy idő után, vagy pedig magunktól mesélni. A saját régi kedvenc mesénket fejből, vagy kitalált történeteket a mindennapokról vagy csodalényekről. Aztán elővenni egy könyvet, először rövidebbet, képeset, aztán hosszabbat és bonyolultabb történetet, mígnem idővel az iskolás korba lépve, maguk is olvasóvá érnek.