Nem a képernyő előtt tanulásra – Madridban is korlátozzák a digitális oktatást

Aktuális
14 órája Családháló

A 2025–2026-os tanévtől kezdődően több mint 550 ezer madridi diákot érintő korlátozást vezetnek be Spanyolországban, ami a diákok iskolai, képernyő előtt eltöltött idejét hivatott csökkenteni. A döntésre azért volt szükség, mert a szülők és pedagógusok évek óta jelezték, az országban aggasztóan nagy szerep jut ezeknek az eszközöknek a kisgyermekek nevelésében. Kutatások bizonyítják, hogy a sok képernyő előtt töltött idő és a romló tanulmányi eredmény összefügg.

A tantermi digitális kultúra átalakítása érdekében a madridi regionális kormányzat új rendeletet hagyott jóvá, amely jelentősen csökkenti a számítástechnikai alapú eszközök használatát az iskolákban. A 2025–2026-os tanévtől kezdődően több mint 550 ezer diáknak kell szigorúbb korlátozásokkal szembenéznie a táblagépek, laptopok és más képernyők használatával kapcsolatban – ami azt jelenti, hogy

központilag szabályozottan szeretnének visszatérni a hagyományosabb tanulási módszerekhez.

Az új rendelet, amelyet több mint 400 tudományos szakértő támogatásával hagytak jóvá, előírja az iskolák számára, hogy fokozatosan szüntessék meg az egyéni eszközhasználatot, és ehelyett ösztönözzék a közös, közvetlen tanári felügyelet melletti gépezést. Az iskoláknak legfeljebb két évük lesz arra, hogy ennek megfelelően módosítsák tantervüket.

A kormány szerint ez a változás nem általános tilalom, hanem újrakalibrálás. A magániskolák és a középiskolák továbbra is autonómiát élveznek abban, hogy hogyan alakítják saját technológiai szabályrendszerüket, de a régió által megfogalmazott irányelveket nekik is határozottan ajánlják, mert azok “elősegítik a digitális eszközök felelősségteljes használatát”.

Az állami óvodákban és általános iskolákban azonban életkor szerinti új korlátozások lépnek életbe.

Eszerint a 0 és 3 év közötti gyermekek a továbbiakban egyáltalán nem használhatnak képernyőt. 3 és 6 év között hetente legfeljebb egy órán át lehet használni ilyen jellegű oktatási eszközöket, mindig párban és felnőtt felügyelete mellett. Az időkeret az életkorral növekszik: a 6 és 9 év közötti gyermekek hetente 90 percet, a 9 és 12 év közöttiek pedig legfeljebb két órát használhatják az eszközöket, szigorúan oktatási célokra.

A középiskolás diákok esetében az egyes iskolák egyénileg hozhatják meg a szabályokat. Azonban itt is törekedni kell arra, hogy kevesebbszer és csak indokolt esetben történjen eszközhasználat.

A most született döntés alól kivételt képeznek a sajátos nevelési igényű tanulók, ezenkívül azok a tantárgyak, amelyekhez elengedhetetlen a digitális eszköz használata, mint például a médiaismeret.

A spanyol döntés előképe a svéd modell:

A skandináv ország korábban élen járt a különböző tantermi technológiák kifejlesztésében, de most éppen 150 millió eurót költött arra, hogy visszaállítsák a nyomtatott tananyagokat az iskolai rendszerbe. Egy kutatás ugyanis összefüggést mutatott a rengeteg képernyő előtt töltött idő és az időközben romló tanulmányi eredmények között.

A madridi regionális elnök szerint az új törvénnyel azt szeretnék biztosítani, hogy a„digitális eszközök az oktatást szolgálják, ne pedig elvonják róla a figyelmet.”

Spanyol pszichológusok és tanárok szerint a képernyő-fókuszú oktatás következménye, ha lerövidül a gyerekek koncentációs képessége, csökken a kritikai gondolkodásuk, ezzel együtt pedig sokkal inkább ki vannak téve a nem megfelelő tartalmaknak.

A legfrissebb OECD-adatok is azt mutatják, hogy a spanyol diákok 15 százaléka ismételt legalább egyszer évfolyamot, ezért sokak szerint éppen itt volt az ideje a központi beavatkozásnak.

Katolikus szemmel nézve is érdekes a kérdés, hiszen elgondolkodhatunk azon, mi is a tanulás célja. XIV. Leó pápa nemrég a katolikus egyetemekhez intézett írt üzenetében óva intett a modern trendek „szirén énekétől”, amely ígéretesnek tűnhet ugyan, de elvonja a figyelmet az igazságról és a bölcsességről. Madrid esetében most hasonló törekvést láthatunk: szeretnék a gyerekeket megtanítani arra, hogy nem csak lapozgatni, gondolkodni is kell a tanuláshoz.

Kapcsolódó:

https://vasarnap.hu/2025/08/05/a-kepernyoido-csokkenteseben-segiti-a-csaladokat-a-bethesda-gyermekkorhaz/

https://vasarnap.hu/2025/06/12/nem-csupan-az-agresszio-oka-figyelmezteto-tunet-is-lehet-ha-egy-gyerek-tul-sokat-kutyuzik/

https://vasarnap.hu/2025/05/29/elkepeszto-mennyisegu-kepernyoido-szakertok-mutatjak-meg-hogyan-keruljunk-egyenesbe/

Vezetőkép forrása: Freepik