Pénznyelő játékok, mesterséges intelligencia – digitális veszélyekre figyelmeztet a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal az elmúlt időszakban egyre nagyobb figyelmet fordít arra, hogy felhívja a fiatal korosztály figyelmét a digitális térben előforduló veszélyekre. Éppen ezért összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat és tanácsokat, amelyekkel elkerülhető, hogy a gyermekek áldozatul essenek az esetleges megtévesztő ajánlatoknak, és a szülők meg tudják védeni gyermekeiket a videójátékok káros hatásaitól.
A Gazdasági Versenyhivatal a digitális veszélyek kapcsán kiadott felhívásában kiemeli, hogy az online tér több területén – úgy a játékokban is –
egyre gyakrabban jelennek meg olyan digitális megoldások, amelyeknek célja, hogy a fejlesztő számára előnyös módon befolyásolja a játékosokat.
Elsősorban úgy, hogy minél több időt és pénzt fordítsanak egy játékra. Egyebek közt példaként említik, hogy ilyen trükkök lehetnek a játékban, ha annak bemutatója egészen más, mint maga a játék, illetve különböző gyűjtemények összeállítására ösztönöznek. Egyes tevékenységek elvégzését meghatározott időponthoz kötik, a játékon belüli vásárlást virtuális pénzhez kapcsolják.
Közleményében a GVH a szülőknek azt javasolja, hogy figyeljék a játék PEGI besorolását az első használat – letöltés, vásárlás – előtt. Igyekezzenek figyelemmel kísérni a gyermekük által használt játékokat, ha lehet, legalább nézőként vegyenek részt a tevékenységben. Beszélgessenek, tudatosítsák gyermekükben, hogy milyen trükkökkel – sötét mintázatokkal – próbálják befolyásolni a játékkészítők őket. Egyezzenek meg előre arról, hogy a gyermek legfeljebb milyen összegben, illetve milyen gyakorisággal vásárolhat a játékon belül, megtanítva ezzel a gyermeknek a pénz digitális használatát.
Célszerű valamilyen szülői felügyelet szolgáltatást használni, amely segíthet a napi képernyőidő meghatározásában, illetve a biztonságos számítógép-használatban – figyelmeztetnek.
A Gazdasági Versenyhivatal közleményében azt is hangsúlyozta, fontosnak tartják, hogy minél fiatalabb korban felkészítsék a gyerekeket a tudatos internethasználatra, és felhívják a figyelmet többek között a videó- és a mobiljátékokkal kapcsolatos veszélyekre.
Ezért indították el 2024 januárjában a Digitális Tudatosság Programját, amelynek keretében a GVH szakemberei többek között az online vásárlás veszélyeiről is részletesen beszélnek az interaktív előadásokon. Az ingyenes programra folyamatosan lehet jelentkezni. A GVH oldalán elérhető a program leírása és diákoknak szóló, illetve a pedagógusok munkáját támogató útmutatók, jó tanácsok is.
A GVH arról is írt közleményében, hogy tapasztalatuk szerint a mesterséges intelligencia használata egyre elterjedtebb a fiatalok körében is.
A GVH ezért most lehetőséget ad a gyerekek számára, hogy közvetlenül kifejezhessék véleményüket, érzéseiket, és elképzeléseiket a mesterséges intelligencia jövőjéről, ezért országos pályázatot hirdetett 5-8. osztályos gyerekeknek A jövő MI vagyunk címmel. Pályázni előadással, rövid videóval és plakáttal lehet.
Kapcsolódó:
https://vasarnap.hu/2025/06/12/nem-csupan-az-agresszio-oka-figyelmezteto-tunet-is-lehet-ha-egy-gyerek-tul-sokat-kutyuzik/
Vezetőkép forrása: Freepik.com