Véget ért az Analóg November kihívás, ahol nem csak a győztesek nyertek!
Nagy sikerrel zárult a magyarországi és erdélyi iskolák közösségei számára meghirdetett Analóg November kihívás – közölték a szervezők. A program célja az volt, hogy a diákok egy hónapon át tudatosabban használják az okostelefonjukat, és minél több időt töltsenek közösségi, offline tevékenységekkel. A résztvevők az Out! mobilapplikációban rögzítették a telefonmentes perceiket és több mint 500 iskola csatlakozott a kezdeményezéshez. Az intézmények 16 millió percet, vagyis 30,4 év képernyőmentes időt gyűjtöttek össze.
„Amikor elindítottuk az Analóg Novembert, nem tudtuk, milyen fogadtatásra számíthatunk, hiszen ma talán az egyik legnehezebb feladat rábírni a fiatalokat arra, hogy félretegyék a telefonjukat. Ehhez képest rendkívül nyitottan és lelkesedéssel csatlakoztak az iskolák. A közel 16 millió analóg perc azt mutatja, hogy valódi igény van a digitális önmérsékletre. Bízunk benne, hogy sokaknál tartós szokássá válik mindaz, amit ez a hónap elkezdett – mi pedig még nagyobb lelkesedéssel folytatjuk majd” – mondja Máthé Zsuzsa, a Szent István Intézet igazgatója, az Analóg November ötletgazdája.
A november 3-tól 30-ig tartó kezdeményezéshez több mint 500 magyarországi és erdélyi iskola csatlakozott, és a kihívásban összesen több mint 10 ezren vettek részt.
Az akcióba bekapcsolódó magyarországi diákok, pedagógusok és szülők november 30-ig összesen 5 984 371, az erdélyi intézmények tagjai pedig 10 006 152 percet gyűjtöttek össze – ez összesen 30,4 év offline töltött időt jelent.
A kihívás négy kategóriában hirdetett győztest. A fővárosban a Deák Téri Evangélikus Gimnázium, a városi kategóriában a Szegedi Arany János Általános Iskola, a kistelepülések között a Jászsági Általános Iskola Bozóky János Általános Iskolai Tagintézménye, Erdélyben pedig a Benedek Elek Pedagógiai Líceum bizonyult a legeredményesebbnek. A nagy értékű nyeremények mellett a szervezők minden részt vevő intézmény számára oklevelet állítanak ki, amely tanúsítja, hogy az adott iskola aktívan támogatja diákjai offline időtöltését és a tudatos digitális jelenlétet.
A túlzott képernyőidő hatásairól szóló szakmai visszajelzések rámutatnak: a folyamatos online jelenlét rontja a fiatalok koncentrációs képességeit, megzavarja az alvásritmust, növeli a szorongást, és a közösségimédia-használat pedig felerősíti a társas összehasonlításból fakadó nyomást. Az Analóg November célja éppen az volt, hogy a diákok megtapasztalják, hogyan változik meg a mindennapjaik ritmusa és minősége, ha tudatosabban választják meg, mikor és mennyit használják a telefonjukat.
A diákok visszajelzései szerint a kihívás valódi élményt és felismerést adott számukra.
„Az elmúlt hetekben
sokkal több időnk maradt a hobbinkra, a tanulásra és a családunkra. Jó érzés volt, hogy amikor társaságban voltunk, nem nyúltunk automatikusan a telefonért, hanem tényleg jelen tudtunk lenni. A kihívás segített tudatosabban használni a telefonomat, hogy ne reflexből vegyük elő”
– foglalták össze tapasztalataikat a Tatai Református Gimnázium a kezdeményezésben részt vevő diákjai.
A visszajelzések azt mutatták, hogy a diákokat nem csupán a verseny vagy a nyeremények ösztönözték: sokan belső motivációból szerettek volna tudatosabban jelen lenni a mindennapokban, és megtapasztalni, milyen érzés hosszabb időre félretenni a telefont.
„Az első Analóg November messze felülmúlta a várakozásainkat: a diákok valóban motiváltak voltak, és nem a nyeremények, hanem maga a kihívás adta meg számukra a telefonok lerakásához szükséges belső késztetést. Számos biztató visszajelzést kaptunk; volt pedagógus, aki arról számolt be, mennyire meglepő volt felnőttként is megtapasztalni, milyen hosszú tud lenni 15 perc telefon nélkül” – értékelte a kezdeményezést Pöltl Ákos, az Ifjúságkutató Intézet családbiztonsági szakértője, a Kapcsolj ki! mozgalom alapítója.
A nagy sikerre való tekintettel az Analóg Novembert várhatóan 2026-ban is megszervezik majd.
A nyertes magyarországi iskolák listája:
Főváros:
Első helyezett:
Deák Téri Evangélikus Gimnázium
Második helyezett:
Reménység Katolikus Általános Iskola és Óvoda
Harmadik helyezett:
NKE Óbudai Árpád Gimnázium
Városi iskolák:
Első helyezett:
Szegedi Arany János Általános Iskola
Második helyezett:
Szent Imre Katolikus Általános Iskola, Ráckeve
Harmadik helyezett:
Kálvin Téri Református Általános Iskola, Makó
Kistelepülési iskolák:
Első helyezett:
Jászsági Általános Iskola, Jászdózsa
Második helyezett:
Szent Ambrus Katolikus Iskola, Patak
Harmadik helyezett:
Páter Bárkányi János Katolikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium, Szécsény
A nyereményjáték során kisorsolt iskola:
Kolonics György Általános Iskola és Köznevelési Sportiskola, Budapest
Az Analóg November kihívás a Szent István Intézet, a Kapcsolj ki! mozgalom és az Out! applikáció összefogásában valósul meg, és a kihívást több vállalat – többek közt a Dechatlon és a Libri – is nyereményekkel támogatja. Az Analóg November szakmai partnere mások mellett a Bethesda Gyermekkórház, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége és az Oktatási Hivatal és az Ifjúságkutató Intézet is.
Vezetőkép: Pexels