Vitaminok, melyek hasznosak az egész családnak

Összegyűjtöttünk egy 5+1 pontból álló listát, amely összegzi azokat az esszenciális vitaminokat, amelyekre bármikor szükséged lehet!

egészség
2019. december 01. Lengyel Réka

Fotó: Pixabay

Már általános iskolás korunkban megtanuljuk, hogy a vitaminok különös jelentőséggel bírnak a szervezetünk számára, felnőtt fejjel mégis sokszor megfeledkezünk a megfelelő mennyiség pótlásáról. A vitaminok és az ásványi anyagok napi szintű használatát rendszerint a hideg téli időszakhoz és a kialakult betegség megszüntetéséhez társítjuk, ahelyett, hogy a rendszeres alkalmazásukkal már időben megelőznénk a problémák kialakulását. Most összegyűjtöttünk számodra egy 5+1 pontból álló listát, amely összegzi azokat az esszenciális vitaminokat, amelyekre bármikor szükséged lehet!

Vitaminokkal az egészséges életért

A betegségek megelőzésén túl a vitaminpótlásra számos ok miatt szükségünk van. A különböző szerves vegyületek hiányától romolhat a koncentrációs képesség, fáradékonyság léphet fel, de a bőr és haj egészségét is veszélyeztetheti.

A 21. században hódítanak a különböző edzési formák és a konditerem-használat, aminek köszönhetően a mindennapi élet során is egyre többen vásárolnak kiegészítő termékeket. Ez azonban még nem garantálja, hogy az alkalmazásuk megfelelő mértékben történik, és azt sem, hogy idővel nem lép fel semmilyen hiánytünet.

Ennek a legegyszerűbb magyarázata, hogy vannak olyan vitaminok, amelyeket ha akarnánk, sem tudnánk táplálék formájában megfelelő mennyiségben bejuttatni a szervezetbe. Ilyen például a D-vitamin, aminek pótlására különösen oda kell figyelni a borongós időszakok alatt, hiszen napfény segítségével állítjuk elő egyébként, előanyagából.

Az egészség záloga: 5+1 hasznos vitamin és ásványi anyag

#1. A megfázásos betegségek ellenszere: cink

A legtöbben C-vitaminnal igyekszünk védekezni a megfázásos betegségek ellen, azonban már több kutatás is bizonyította, hogy sokkal hatékonyabb, ha cinket használunk. Az ásványi mikroelem egyszerre felel a vércukorszint egyensúlyáért, az anyagcsere stabilizálásáért, az érzékszervek felerősítéséért, nem utolsó sorban pedig tökéletes ellenszere a megfázásos és az influenzás betegségeknek. Adagolására érdemes külön odafigyelni, ugyanis a felső határ 19 éves kor felett is csupán napi 40 milligramm!

Természetes bevitel: spenót, bárány– és marhahús, joghurt, tökmag

#2. A napsugarak helyett: D-vitamin

Általánosságban elmondható, hogy a D-vitamint a legnehezebb pótolni, ezért a téli időszakban mindenképp érdemes külön odafigyelni rá.  Az egyik legfontosabb energiaforrásunk, amely hatalmas segítséget nyújt az immunrendszer számára, és legalább olyan fontos betegségek fellépésekor, mint a C-vitamin. Ha van családban kisbaba, neki is nagyon fontos, hogy csontjai megfelelően fejlődjenek.

Természetes bevitel: tonhal, lazac

#3 A szemünk védelme: A-vitamin

Az A-vitamin a zsírban oldódó vitaminok (D,E,K,A) csoportjához tartozik, a növényi és állati származékokban egyaránt megtalálható. Mivel számos ételben fellelhető, ezért sokkal inkább perifériára kerül például a D– és C-vitaminnal szemben. Ez azonban még nem ad okot arra, hogy elfeledkezzünk róla. Az A-vitamin az immunrendszer védelme mellett még egy nagyon fontos szerepet tölt be: segíti és oltalmazza a látásunkat. Az őszi-téli időszakban a korai sötétedés miatt sokkal többet erőltetjük a szemünket, ezért különösen fontos, hogy megfelelő mennyiségben kerüljön a szervezetbe!

Természetes bevitel: tejtermékek, hal, máj

#4. A szépségért cserébe: E-vitamin

Az E-vitamin (másik nevén tokoferol) elsősorban a szív– és érrendszeri megbetegedések ellen nyújt tökéletes szolgálatot. Azonnal képes beépülni a sejthártyába, ezért a hatása gyors és intenzív. Akkor van szükség az E-vitamin külön pótlására, hogyha az étrendünk tele van zsírszegény táplálékkal. Az E-vitamin sokak kedvence, ugyanis antioxidáns összetevőinek hála, megszámlálhatatlan mennyiségű betegség meggátolható vele, illetve a bőr– és hajápolásban is kiemelkedő szereppel bír, de a kismamák vitaminjaként is emlegetik.

Természetes bevitel: tojássárga, mogyoró, mazsola, növényi olajok

#5. A vitaminok Duracell nyuszija: B3-vitamin

Akkor jársz a legjobban, ha a B-vitamin komplex típusát választod, de már az is elég, hogyha a szervezeted számára mindig biztosítod a niacint, azaz a B3-vitamint. Az aktív testmozgás mellett a stresszes időszakokban is a segítségedre lesz, ugyanis a B3-vitamin a megfelelő energiaellátásért felel. A fehérjék, a zsírok és a szénhidrátok átalakításával megnöveli a szervezeted kapacitását.

Természetes bevitel: tonhal, csirke– pulykahús

+1. Mindenki kedvence: C-vitamin

A C-vitamint hagytuk a lista legaljára, ugyanis talán ez az egyetlen vitamin, ami mindenkinek elsőre eszébe jut a náthás időszakokban. Jótékony hatásáról talán nem is kell írnunk, azonban arra kifejezetten szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a C-vitamin szedésének hatékonysága a rendszerességben rejlik. Hogy miért? Vízben oldódó vitamin lévén a szervezet nem sokáig tárolja, ezért mindig pótolni kell.

Figyelj oda a helyes vitaminszedés szabályaira!

Ha már eljutottál oda, hogy a mindennapi rutin részévé váljon a vitaminszedés, a megfelelő adagolásról se feledkezz meg! Léteznek ugyanis olyan vitaminok, amelyekre nincs szükséged az év 365 napján, de vannak, amelyeket érdemes minden alkalommal használni. A vitaminszedés szabályairól mindig kérdezd meg egy szakember véleményét is! Manapság remek gyermek és felnőtt multivitaminok kaphatóak, amelyekben a tökéletes szedési arányban vannak a felsorolt vegyületek.