Hastánc a nőiesség záloga

Nemrég jelentkeztem egy hastánc tanfolyamra, hogy visszanyerjem a magabiztosságomat és a nőiességembe vetett hitemet. Aggódtam, hogy a kétballábammal, a pluszsúlyommal és a mozgáskoordinációm hiányával miként boldogulok, illetve mennyire lógok majd ki a csoportból.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
freya hastánc
2016. november 23. Csontos Dóra

Fotó: freayahastanc.hu

Félénken mentem el az első hastánc órámra körülbelül 10 éve. Aggódtam, hogy a kétballábammal és a mozgáskoordinációm hiányával miként boldogulok majd, de az óra hamar eltelt. Táncoltunk, nevetgéltünk és közben ráztuk, amink van. Nemsokra rá az egyik barátnőm így szólt: „Dóri, tök kecses vagy, épp azt néztem, hogy csak úgy ring a csípőd. Igazán nőcis vagy!”

Idővel a tánc abbamaradt, elköltöztem a környékről és más dolgok töltötték ki a hétköznapjaimat. Pár hete azonban belefutottam egy hirdetésbe. Hastánc újrakezdő csoport indul. Elmentem. Újra féltem. A testem azonban nem felejtette el a mozdulatokat; a hangulat pedig ugyanolyan jó volt, mint régen annak ellenére, hogy egy másik városban, más emberekkel és más oktatóval táncolok. Helénát, az oktatónkat kérdeztem arról, minek is köszönhető, hogy  a hastánc ilyen felszabadító érzéseket vált ki az emberből.

Családháló: A csoportunkban van fiatal és idős, telt és karcsú, alacsony és magas. Tényleg mindenkié ez a mozgásforma?

Kálmán Heléna: Úgy gondolom szinte bármilyen mozgásformát javasolt végezni kortól függetlenül egészségünk érdekében. Ez a hastáncra kiváltképpen igaz, ahol saját testsúlyoddal „edzel”, de nem rögtön megerőltetve magad. Ez a mozgásforma széleskörűen kombinálható a hölgyek részére, például preventív, aerob, súlyokkal (boka, csuklópánt) nehezített, úgymond „bellyfitt”-, illetve könnyített óratípusokkal (kismama hastánc, fátylas, kezdő csoportos tánc). A mozdulatok a belső izomzatra fókuszálnak, épp ezért el kell telnie 6-8 alkalomnak mikor eredményét látjuk, tapasztaljuk magunkon. Lassan nő az állóképességünk, személyre szabottan haladunk.

CSH: Épp a múltkori órán beszélgettünk arról, hogy sokan nem tartják sportnak, sem komolyabb mozgásnak a hastáncot. Mi a véleményed erről?

Heléna: Sokszor futok szembe ezzel a kijelentéssel… Ilyenkor mindig megmosolygom, s azt válaszolom: „Rendben, akkor várlak szeretettel egy órámon, gyere el!” Ameddig nem tapasztalja az ember, addig minden könnyűnek tűnik a „színpadról”. Erős koordinációs készséget és testtudatot igényel. Egyszerre több izomcsoport dolgozik-, előfordul, hogy sokáig tartasz ki egy mozdulatot, például merev rázásokat egy dobszólóra. Adott szituációban több irányú mozgást végzünk, mindezt persze mosolyogva. Természetesen ez nem elrettentés, mint minden sporthoz, ehhez is kitartás kell és sok-sok gyakorlás.

Fotó: freayahastanc.hu

Fotó: freayahastanc.hu

CSH: Tapasztalataim alapján a hastánc nagyon tudja növelni az önbizalmat, a nőiességet, a kecsességet. Minek tulajdonítható mindez?

Heléna: Varázslat. (nevet) Na, azért nem teljesen, de bevallom, magával ragadja az embert a zene, a ritmus, a kelet titokzatos világa. Életérzés, önmegvalósítás egyben. A dinamikus rázások, majd ellentétes lágy kartechnika, ringó mozdulatok a csípőn-, ami ugye a termékenység jele évezredek óta. Mindez összességében adja azt, amit az órára járók éreznek pár alkalom után.

Kecsességet és egyben erőt, magabiztosságot ad. Mindenfajta vélt testképzavarunk eloszlik, jó a csoport tagja lenni. Látni, hogy ugyanolyanok, mint „én”, hasonlóak a hétköznapi problémáink, amit együtt teszünk le arra az egy-két órára és foglalkozunk önmagunkkal, figyelünk befelé.

Olyan izmokat fedezel fel saját testedben, amiről sokszor nem is tudtál. Ehhez majd csatlakozik a kellemes izomláz is, s ezt úgy mondom, hogy tanítványoktól hallom, nem utolsó sorban érzem én is. Ezért fordul elő az, hogyha egy teltebb hölgy érkezik, pár hét múlva „kinyílik”, tartása javul, nőiessége pozitívan halad felfelé. Észreveszi a környezete, hogy valami megváltozott.

Fotó: freyahastanc.hu

Fotó: freyahastanc.hu

CSH: Mit ajánlanál azoknak a nőknek akiknek kevés az önbizalma vagy nem tudják közvetíteni a nőiességüket (mert mondjuk ők maguk sem hiszik el)?   

Heléna: Elsősorban szeretném tisztázni, hogy a hastánc nem kizárólag a magabiztosság/önbizalom elérését célozza meg, ez csak velejáró pozitív hatás lehet. Javaslom, hogy azok a lányok, hölgyek akik megerősítésre vágynak elsősorban önismeretükben erősítsék meg magukat. Ez szólhat egy tréningről, egy előadásról – ami ezt a témát öleli fel -, egy olyan hobbi/sport megtalálásáról, ahol jó közösségben, örömmel végzi az edzést. Egy klub/csoport ahol esetleg a vélt vagy valós problémáját kibeszélheti magából vagy szakmai tanácsot kaphat. Azt tanácsolom, hogy szakítsunk időt magunkra!

CSH: Sok kismama a várandóssága alatt nem érzi jól magát a bőrében az esetleges pluszkilói miatt. Nekik mennyire javasolt a hastánc?

Heléna: Mindenképpen fontos és meghatározó életesemény a babavárás, kismamaság, szülés folyamata. Véleményem szerint a kismamák 2 csoportra oszthatóak: vannak, akik hastáncoltak vagy bármilyen más mozgásformát aktívan végeztek, és vannak azok, akik passzívak voltak, s most kezdenének el változtatni. Vannak táncos társak, oktatók és tanítványok, akik gond nélkül a kezdetektől végigtáncolják ezt az időszakot. Természetesen ilyenkor az órák már nem annyira intenzívek és vannak táncmozdulatok, amiket már ebben a szakaszban nem végzünk. Ebből adódóan van kismamahastánc is, ahol finom motorikus, ringató, fátylas órákat tartok légzéskövetéssel. Fontos megemlítenem, ahogy a fentiekben már kitértem rá: a mély és gátizomzat, tartó izmok erősítése, felkészítésére jó hatással van ez a mozgásforma, tehát babatervezéshez ajánlom is.

Azok, akik ezen szép időszakukban szeretnék elkezdeni a táncot csak a 12. hetet elérve vehetnek részt az órákon, egészen addig ameddig az jól esik. Az óra nem megerőltető, kiscsoportban zajlik; inkább karbantartó, kikapcsoló jellegű. Bármelyik óratípus mellett döntsenek, mindig felhívom a figyelmet, hogy képzett oktatót válasszanak, aki valóban odafigyel az egyénre és egészségünk megőrzésére törekszik.