VITA-min Kamaszoknak?!
VITA-min Kamaszoknak?!
Két dolog van, ami a kamaszokat igencsak érdekli. a zene és a vita.
Vitatkozom kamaszokkal egy ideje “hivatalból” iskolai és tanórán kívüli foglalkozásokon is, nyári táborokban.
Egy 2011-es honlap szövegből idézek: „A Vitakör, ha nagyon apró lépésekkel is, de novemberben elindult. A Fúzió Rádióban (ami a kerületünkben működik, közel van) szerdánként a régi disputás fiúknak kitaláltunk egy műsort, amit együtt csinálunk, VITA-MIN lett a címe. A fiúkat nagyon motiválja ez a “menő” rendszeres elfoglaltság. (Még nincsenek sztár alűrjeik :)) (…)
A napokban egy középiskolás fiút cipelt el az anyukája a vitaköri alkalomra. A fiú láthatóan nem nagyon akart ide eljönni. A gyakorlatok, játékok elején falként viselkedett, nem akart bekapcsolódni semmibe… A „nem akarom” hozzáállás mellett az idegen közösség is probléma volt a számára. A kommunikációja akadályozott volt, megnyilvánulásaiban szorongásos, kényszeres dolgokkal. Aztán történt valami.
Kommunikálni kezdett, bekapcsolódott, őrá is reagáltak… és a szorongó fiú kinyílt! A vitázásban segítő fiú (régi vitakörös, részt vett már több versenyen, kb. 1 éve tudja, mi az a formális vita) olyan elfogadóan reagált a szorongó fiú még bátortalan kommunikációjára, hogy tanítani se lehetne jobban. Sose hallott (még csak 16-17 éves) segítő beszélgetésről, én üzenetekről, pszichiátriai módszerekről… Az egész szituációt megélni nagyszerű volt. Azt látni, hogy ez a vagány fiú elfogadja a szorongó fiút partnernek, aztán a szorongó fiú láthatóan kezdi élvezni a beszélgetést, vitát, és maga is kezdeményező lesz…
Mindig el szoktam mondani, ha megkérdezik, hogy a formális vitázás milyen készségeket, képességeket fejleszt, miért jó ez a diákoknak, fiataloknak (pl. írásbeli érettségin van érvelési feladat, a felsőoktatási intézményekben valószínűleg újra bevezetik a szóbeli felvételit… ). A jól érvelő, jó meggyőző képességekkel rendelkező diákoknak azért jó közeg, mert megerősítést, sikerélményt ad nekik (milyen fontos ez, a felnőttek is tudják). Azt gyakorolhatják, abban teljesedhetnek ki, amiben jók. Azoknak is nagyon hasznos a módszer, akik nem szeretnek kommunikálni, akik félnek társaságban megnyilvánulni, általában rosszul felelnek szóban. Az ilyen diákok ebben a speciális közegben célirányosan fejleszthetők. A módszer alkalmas arra (a tréning módszerből, a gyakorlatok jellegéből adódóan), hogy a kommunikációs stresszt ”levegye” a nehezen megnyilvánuló fiatalról. Az említett eset ez utóbbira volt nagyon jó példa. A formális vitázás (Karl Popper vita) során a diákok hamar elsajátítják, hogy nem személyeskedhetnek, hogy az indulatok nem férnek meg a vitázás lényegével. Ezáltal olyan szituáció teremtődik, ami alkalmas arra, hogy 100 %-ban elfogadó közeg alakuljon ki a beszélők, vitatkozók között. (…) (kapocs.eu. 2011. nov. 30.)
VITA-min újratöltve:
Időpont: 2013. szeptember 26-minden hónap utolsó csütörtökén 16-17.30-ig,
Helyszín: Civil Ház. Kolosy tér 2.
Iskolai csoportok is jöhetnek.
Ingyenes!
Kommunikációs, vitakultúra fejlesztő kurzus fiataloknak!
Azoknak, akiknek:
van véleményük és azt nem félnek másokkal megosztani
kihívást jelent másokat meggyőzni
a vita rémálom, mert mindig alul maradnak benne
akik tudják, mi a disputa és azoknak is, akiknek gőzük sincs róla
akik fejleszteni szeretnék vitakészségüket viccesen-komolyan
iskolai csoportoknak csapatépítésnek se rossz
12-18 éveseknek!
…hogy ne csak veszekedve tudd elmondani, amit akarsz, hogy amit mondasz, arra odafigyeljenek!
regisztáció: Erdeiné Csepregi Erzsébet vita-tréner, középiskolai tanár
30/900-62-28