Párbeszéd szívtől-szívig – integrált nevelés az óvodában

A kisgyermekek az óvodai évek során tanulják meg, milyen a világ a védelmező családon kívül. Sokan közülük ilyenkor találkoznak először azzal, hogy tőlük egészen különböző gyermekek is vannak, és ilyenkor tanulhatják meg azt, milyen velük lenni.

A cikk több mint 3 éves. Tartalma elavult információt tartalmazhat.
Asperger-szindróma
2013. június 04. szabo.daniel

A kisgyermekek az óvodai évek során tanulják meg, milyen a világ a védelmező családon kívül. Sokan közülük ilyenkor találkoznak először azzal, hogy tőlük egészen különböző gyermekek is vannak, és ilyenkor tanulhatják meg azt, milyen velük lenni.


Éppen ezért az integrált óvodai nevelés – amelyben az átlagos gyerekek és a látás-, hallás-, mozgás-, értelmi sérült vagy magatartászavaros gyerekek együtt nőnek fel – nagyon hasznos lehet mindenki számára. De csak akkor, ha ehhez a nehéz feladathoz adottak a feltételek.

Nem elég a szeretet és a türelem
Katona Erzsébet

– Az óvónői képzésben nem kellően alapos az integrált oktatásra való felkészítés – mondta el a Babafalva portálnak Katona Erzsébet óvónő – gyógypedagógus – önismereti tréner, aki április végén tartott előadást az együttnevelés lehetőségeiről, a hétköznapi empátiáról a Mocorgó óvoda dolgozóinak, a Növekvő Hold Alapítvány szervezésében.

– Pedig a leendő óvónőknek tudniuk kellene, hogy mit várhatnak vagy nem várhatnak egy bizonyos fogyatékosságú gyerektől. Sőt, nagyon sok kicsinél az óvodai évek alatt derül ki, hogy a fejlődése eltér a megszokottól, ezért az óvónőknek fel kellene tudni ismerni a jeleket, amelyek egy-egy fogyatékosságot jeleznek. Azt, hogy hogyan kell bánni a fogyatékos gyerekekkel, az óvónők jelenleg kénytelenek a gyakorlatban megtapasztalni.

Ehhez adódik még, hogy az óvodai csoportok túlzsúfoltak. Ilyen esetben nem biztos, hogy megfelelően tud foglalkozni egy hiperaktív, egy autista vagy egy mozgássérült kisgyerekkel az óvónő. Hiszen a hiperaktív gyerekkel el kellene vonulni egy másik szobába, amíg megnyugszik, az autistának adott esetben külön sarkot, saját helyet kell biztosítani, a mozgássérültnek pedig segíteni kell a mosdóban.

Ez az a helyzet, amikor nem elég, ha egy óvónő szereti a gyerekeket és végtelen a türelme. A megfelelő integrált fejlesztéshez eszközökre, különfoglalkozásra, helyre és szakszerű segítségre van szükség. Ha a minimális feltételek nem adottak, akkor sérül mindenki: a fogyatékos gyerek, a többi gyerek és a pedagógus egyaránt.