Autizmus: egyelőre kevés a szakember
Ma még nincs elegendő autizmus-szakember Magyarországon, de az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karán tavaly elindult egy Európában egyedülálló képzés, az Autizmus Spektrum Pedagógiája szakirány. Ez válasz lehet arra a gyakori problémára, hogy a diagnosztizálást követően a szülők nehezen találnak megfelelő színvonalú, rendszeres ellátást gyermeküknek. Különösen a jó képességű, autizmussal élő gyerekek oktatása jelent komoly kihívást – fejtette ki a Rádió Orienten Kővári Edit, az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) elnöke és Stefanik Krisztina autizmus-szakértő.
Ma még nincs elegendő autizmus-szakember Magyarországon, de az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karán tavaly elindult egy Európában egyedülálló képzés, az Autizmus Spektrum Pedagógiája szakirány.
Ez válasz lehet arra a gyakori problémára, hogy a diagnosztizálást követően a szülők nehezen találnak megfelelő színvonalú, rendszeres ellátást gyermeküknek. Különösen a jó képességű, autizmussal élő gyerekek oktatása jelent komoly kihívást – fejtette ki a Rádió Orienten Kővári Edit, az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) elnöke és Stefanik Krisztina autizmus-szakértő.
A közoktatásban sokat léptünk előre az elmúlt 25 évben, azonban a felnőtt ellátásban, a foglalkoztatásban és a korai fejlesztésben jelentős elmaradásaink vannak – emelte ki Stefanik Krisztina. Az Autizmus Spektrum Pedagógiája szakirány vezetője (ELTE BGGYK) további gondként a jó képességű, autizmussal élő gyermekek és felnőttek helyzetének megoldatlanságát hangsúlyozta. Gyakori, hogy a szülők csak nagy erőfeszítések, plusz költségek árán tudják megteremteni a gyermekeik fejlődését elősegítő fejlesztést. Ugyanakkor – természetesen nem csak a jó képességekkel rendelkező személyek ellátásában találunk „fehér foltokat”. Az autizmus-szakértő hangsúlyozta: az európai színvonalú, tudományosan alátámasztott diagnosztika, oktatás, terápia már Magyarországon is jelen van, a nagy probléma, hogy még nem elegendő a kapacitás ahhoz, hogy a minőségi ellátás minden érintett számára hozzáférhető legyen. Kővári Edit hozzátette, egy autista gyermek mellett picit gyógypedagógussá kell válnia a szülőnek is.
Az AOSZ fő célja, hogy közvetítő szerepet játsszon a hatóságok és az érintett családok között. Kővári Edit elnök elmondta, a társadalomtól nem feltétlenül várható el, hogy megfelelően kezelje az autizmussal élő embereket. „Az AOSZ szerepe az érintettek segítése és az emberek ismereteinek bővítése. Ennek egyik csatornája a középiskolákban tartott szemléletformáló program, amely az integráltan tanuló autista fiatalok mindennapjait kívánja megkönnyíteni”. Hozzátette, a projekt hiába terjeszkedett az általános iskolák és a főiskolák felé, az élet számtalan további területén lenne rá szükség, így a hatóságoknak is szívesen tartanak majd felkészítést.