Az elég jó család – V. Szülőnek lenni Konferencia
Mi jellemzi az Y és a Z generációt? Mit és hogyan tud segíteni a szakember a szülőknek, családoknak? Mit tehetnek a függőségben szenvedők hozzátartozói? Hogyan működik az „elég jó” család? Sok más téma is szóba került a Szülőnek lenni Konferencián az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán.
Mi jellemzi az Y és a Z generációt? Mit és hogyan tud segíteni a szakember a szülőknek, családoknak? Mit tehetnek a függőségben szenvedők hozzátartozói? Hogyan működik az „elég jó” család? Sok más téma is szóba került a Szülőnek lenni Konferencián az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán.
Amikor egy gyermek világra jön, ott és akkor nemcsak ő, hanem egy édesanya, édesapa és egy család is születik. Új időszak kezdődik, ami egyszerre öröm, de felelősség is. Szülők lesznek, minden képzettség nélkül. Sokféle szerepben kell megfelelniük, sokszor tanácstalanok, hogy jól csinálják-e. Ilyenkor jó lenne valahonnan segítséget kapni. Valakitől, akinek tapasztalata van egy-egy adott helyzetről. A Szülőnek lenni konferencia célja, hogy a szülőség a társadalmi közbeszéd része legyen, a szülők ne csak az ösztöneikre, hanem a gyerekekről, a szülő-gyerek kapcsolatról felhalmozott tudásra is támaszkodjanak. A rendezvényen a szülőséget támogató programok és szervezetek képviselői, pedagógusok, szociális szakemberek, civilek és az érdeklődő szülők beszélgettek azokról a kérdésekről, amelyek a legégetőbbek a szülők számára és közösen gondolkoztak arról, hogy ezeket hogyan lehet hatékonyan megoldani.
Digitális őslakosok és a közösségi háló pókjai
Dr. Nagy Ádám társadalomkutató előadásában a mai 15-29 éves fiatalokról beszélt a negyedik magyarországi nagymintás ifjúságkutatás (Magyar Ifjúság 2012) eredményei alapján, ami reprezentatív mintán, 8.000 fő megkérdezésével zajlott. Ez átfogó képet alkot a fiatalok élethelyzetéről, társadalmi szerepéről és életmódjáról. Az Y generáció tagjait – akik az 1980–90-es években születtek – így is nevezik: N-gen, digitális őslakosok, Google nemzedék. Ők már kisgyerekként találkoztak az internettel, erős médiafüggés és tartalom-fogyasztás jellemzi őket. Az 1990-es évek végén született Z generáció a FB-nemzedék, ők a közösségi háló pókjai. Az elsődleges kommunikációs felületük a közösségi háló, számukra ez a jelenlét identitásközlés, ők inkább tartalom létrehozók, az idejük jelentős részét online töltik. A 2012-es évek fiataljait képernyő-társadalomnak (screenager) nevezik, ugyanis életük jelentős részét televízió, számítógép és mobileszközök képernyői előtt töltik.
A változékony világban a fiatalok nehezebben köteleződnek el, kevésbé kötnek házasságot, kevésbé vállalnak gyermekeket, bizonytalanok a továbbtanulással, a munkával, a „menni vagy maradni” kérdésével kapcsolatban, bizonytalanok értékválasztásukban, a jövőjükben. Nem lázadnak a szüleik életmódja ellen, inkább a bizonytalanság, passzivitás, kilátástalanság náluk a legmeghatározóbb tényezők, 24%-nak nincs barátja, baráti társasága. Ők nem akarnak szülők lenni.
Függőségekben segítség: Magadért Alapítvány
„Amikor a szülők a gyermekek fejlődésével szembesülnek, folyamatosan válaszolniuk kell egy kihívásra. Mégpedig arra, hogy nekik is fejlődniük kell a gyerekkel együtt.” (Erik H. Erikson)
Rendi Mari 13 éve a Magadért Drogmentességet Védő Alapítvány munkatársa. Céljuk a szenvedélybetegek, függők és a hozzátartozók támogatása krízis helyzetben, az egyéni megoldások keresésével és a családi működés helyreállításával. Egy támogató közösség, ahol megértik őket. Függő és hozzátartozói önsegítő csoportjaik mellett tematikus csoportjaik is vannak. Csoportfoglalkozásaink mellett egyéni, családi és párkonzultációkra is lehetőséget nyújtanak, az egyéni igényeknek megfelelően.
A cikk még nem ért véget. Olvass tovább!