Egyszerűbb gyerekkort kérünk!
Az élet ritmusa az elmúlt években hipersebességre gyorsított, telepakolva mindenféle tárggyal, kezelhetetlen mennyiségű választási lehetőséggel, miközben minőségi idő alig marad benne - a gyerekek pedig mindennek a szenvedő alanyaivá váltak. Szoronganak, viselkedészavarosak, hiperaktívak, vagy éppen túlságosan depressziósak. Az Egyszerűbb Gyermekkor-mozgalom “a kevesebb több” elve mentén visszaköveteli mindazt a szabadságot és teret, amire egy gyereknek szüksége van ahhoz, hogy önmagára, saját lelke és személyisége kibontakoztatására figyelhessen.

Az élet ritmusa az elmúlt években hipersebességre gyorsított, telepakolva mindenféle tárggyal, kezelhetetlen mennyiségű választási lehetőséggel, miközben minőségi idő alig marad benne – a gyerekek pedig mindennek a szenvedő alanyaivá váltak. Szoronganak, viselkedészavarosak, hiperaktívak, vagy éppen túlságosan depressziósak. Az Egyszerűbb Gyermekkor-mozgalom “a kevesebb több” elve mentén visszaköveteli mindazt a szabadságot és teret, amire egy gyereknek szüksége van ahhoz, hogy önmagára, saját lelke és személyisége kibontakoztatására figyelhessen.
Amikor először megpillantjuk a kisbabánkat, óhatatlanul eszünkbe jut az is, micsoda felelősség és mekkora lehetőség rejlik abban, hogy felneveljünk egy gyermeket. A legjobbat akarjuk neki. Csakhogy a “legjobb” fogalmáról igen eltérően gondolkodunk. A Simplicity Parenting szerzője, a világszerte ismert coach, pedagógus és pszichológus Kim John Payne úgy véli, a legfontosabb, hogy a gyerek is teret kapjon a sok-sok segítő szándék közepette.
A bölcsőtől kezdve nagyon könnyen túlzásokba tudunk esni, ha a gyerekünkről van szó, amit ő bizony a legjobb szándék ellenére is teherként élhet meg. Telezsúfoljuk az életét tárgyakkal, programokkal, különórákkal, elvárásokkal és célokkal. És a szülőség, mint feladat szép lassan, észrevétlenül versenysporttá válik. A társadalom egy része helyeslően bólogat: a gyereknek bírnia kell a terhet, csak így lesz belőle valaki, fel kell vennie a tempót, hogy felnőttként állja majd a sarat. Payne mindezt a gyermekkor elleni rejtett háborúnak nevezi, amely során alig marad idő befelé figyelni, a gyermek valós igényeit figyelembe venni, mert a külső nyomás rendkívül jó figyelemelterelőnek bizonyul.
Pedig ha egy kis időt hagynánk az elképesztő mennyiségű választási lehetőség, opció között, hogy csendben leüljenek a gyerekeink és meghallják, és hallassák, mit kiabál odabent a lelkük, sokkal egyszerűbb, tisztább, őszintébb és nyugodtabb lenne minden, ők pedig nem éreznék magukat folyamatosan káoszban és bizonytalanságban.
A kulcsszó: hagyjuk őket egy kicsit unatkozni. Mert abban a pillanatban, hogy nincs kitöltve, megszabva, leszabályozva minden percük, pillanatok alatt megérzik magukban az igényt a kreatív játékra. Ha eltakarítjuk a gyerekeink környezetéből a felhalmozódott csetreszt (szellemi, és fizikai szinten egyaránt), végre levegőhöz juthatnak és visszakaphatják saját gyerekkorukat…és önmagukat.
Az Egyszerűbb Gyermekkor lényege tehát röviden: határt szabni a figyelmet a fontos dolgokról elvonó tényezőknek, és nemet mondani mindenre, ami túl sok, túl hamar van és túl gyors. Az egyszerűsítés négy fő pillére a következő:
1. Környezet: szabaduljunk meg minden csetresztől, fölösleges holmitól az otthonunkban. A gyerekek polcairól pakoljunk el és selejtezzünk ki mindent, ami évek óta csak porfogóként szolgál, és csupán egy-egy minőségi játékot hagyjunk elöl.
2. Ritmus: képzeljük el, milyenek lennének a napjaink, ha a különböző tevékenységek mindenféle feszültség, kiborulás, sürgetés nélkül váltanának át egymásba. Az Egyszerűbb Gyermekkor-módszer megmutatja, hogy hogyan tervezzük meg mindennapjainkat úgy, hogy a teendők és programok a belső értékeinket, az egymáshoz való kapcsolódásunkat jelképezzék. Segítséget nyújthatnak apró rítusok, pl. mindig ugyanazok a versek, mondókák, énekek lefekvés előtt, vagy étkezésekkor, családi hagyományok megteremtése és ápolása. A napi rutinba épített pihenőidők, megállók, szünetek arra adnak lehetőséget, hogy egy kicsit fellélegezzünk és csupán létezzünk az egymással töltött időben.
3. Váltakozó napok: itt az ideje a programokkal, különórákkal, szakkörökkel teletömött heti beosztásba egy kis nyugalmat csempészni. Ha időnként beiktatunk egy-egy olyan napot, ami kizárólag a lazításról, a minőségi időről és a nyugalomról szól, csodákat tehetünk a gyerekeinkkel. Ezáltal nekik is megtanítjuk a pihenés fontosságát. És ha a gyerek unatkozna? Tanítsuk meg neki, mivel lehet igazán értékesen és kreatívan elűzni az unalmat!
4. Áramszünet: mondanunk sem kell, hogy az Egyszerűbb Gyermekkor nem támogatja a “kockulást”, azaz a folyamatos képernyőbámulást és -nyomkodást. A közösségi és szórakoztató média, a tabletek, telefonok, a televízió elképesztően rossz hatással van a gyerekekre, mivel a szűretlen, iszonyatos sebességű és mennyiségű, kezelhetetlen információmennyiség még inkább összezavarja őket, és komoly károkat okoz mind a családi életben, mind a szociális és érzelmi intelligenciát illetően.
Azok a szülők, akik végül úgy döntenek, hogy megteszik a lépéseket egy egyszerűbb otthon és élet megteremtése felé, azt fogják tapasztalni, hogy a gyerekeik nyugodtabbakká, boldogabbakká válnak, mind szociálisan, mind érzelmileg fejlettebbek és érzékenyebbek lesznek, az iskolában jobban teljesítenek és könnyebben alkalmazkodnak a szabályokhoz. A szülők pedig sokkal egyértelműbben, tisztábban látják majd a szülőség valódi értékeit, közelebb kerülnek egymáshoz a nevelési elveket illetően, és több idejük és energiájuk lesz a családi kapcsolatokhoz, a lazításhoz és az örömteli együttlétekhez.
Fotók: Gyarmati Orsolya