Ha családos, ezt a számot fel kell hívnia
Havonta körülbelül mintegy száz megkeresés érkezik hozzájuk, ezek nagy részét sikerrel megoldják. Egy telefonszolgálat családosoknak.

Havonta körülbelül mintegy száz megkeresés érkezik hozzájuk, ezek nagy részét sikerrel megoldják. Egy telefonszolgálat családosoknak.
„Akár tetszik nekünk, akár nem – napjainkban életünket át meg átszövik a jogszabályok, előírások és az elektronikus világ. Olyan új dolgokkal találkozunk, mint a krízisalap, az elektronikus-közszolgáltatások, de sokszor olyan hétköznapi dolgok sem teljesen világosak, mint a gyes szabályai, vagy a tankönyvtámogatás. Ilyenkor jól jönne valami felvilágosítás, de ismerőseink sokszor ugyanúgy bajban vannak, mint mi, és nem biztos, hogy hiteles információjuk van. A különböző ügyfélszolgálatokra pedig az ember általában nem szívesen megy vagy telefonál, mert “emberi hanggal”, a kérdező sajátos helyzetére adott pontos információval, sajnos, nem sűrűn találkozhatunk.”
Ez a fenti szöveg áll a NOE-FON ismertetőjében, amely egy a Nagycsaládosok Országos Szövetsége (NOE) fenntartásában működő telefonos (és persze emailes, Facebookos) segítségnyújtó szolgálat családosoknak. Azért jött létre még 2009 őszén – mondja megkeresésünkre a szolgálat egyik munkatársa – hogy hiteles, naprakész tájékoztatást tudjon adni a jogszabályokról; illetve, hogy az egyedi, összetett problémák megoldásában is, ügyek elintézésében útba igazítson. És, ami a legfontosabb, hogy tegye ezt érthetően és emberi hangon.
A NOE – magyarázza Borsos-Szabó Ági – érdekvédelmi szervezet, amely segít tagjainak eligazodni a jogszabályok világában, „segítjük őket abban, hogy jogaikat érvényesíteni tudják, problémáikra megoldást találjanak”. Tapasztalataik szerint a jogszabályi változások idején mindig megnövekszik a hívások száma.
Kérdésünkre, hogy milyen jellegű ügyekkel találják meg őket, a munkatárs elmondja, nyilván vannak egyszerűbb és bonyolultabb problémák, olyanok, melyekre nem lehet azonnal választ találni. Ilyenkor személyes jogsegélyszolgálatukhoz irányítják a betelefonálókat, vagy megpróbálják más szervezethez elirányítani, akik szakértők az adott területen. Vannak olyan ügyvédek, akik vállalnak a szakterületükön telefonos/e-mailes tanácsadást, az összetettebb kérdéseket velük szokták megbeszélni.
A NOE-FON-t eredendően tagok keresték, de mostanra sokan megtalálják őket az interneten vagy ismerősökön keresztül. Havonta 40-60 hívás érkezik, ehhez jönnek a postai levélben, Facebook-on, illetve e-mailben feltett kérdések, havonta szintén 30-40 darab.
Az egyszerűbb kérdésekben – meséli Borsos-Szabó Ági -azonnal tudunk segíteni általában (ha éppen én sem ismerem az adott jogszabályt, akkor visszahívom az illetőt, miután utánanéztem a kérdésnek), a bonyolultabb eseteknél pl. dokumentumokat kérek be, ahogy fentebb is írtam, személyes jogsegélyszolgálatot ajánlok, más szervezetekhez/ügyvédhez küldöm.
Volt sok nagyon emlékezetes esetük, szomorú is, de szerencsés kimenetelű is. Borsos-Szabó Ági részletesen nem szeretett volna ezekről beszélni, mert – mint mondta – elég személyesek, még név nélkül is. Annyi elmondott, hogy nagyon sok munkajogi esetben telefonálnak hozzájuk, de egyre több családon belüli erőszakot érintő ügy is eljut a NOE-FON-hoz. Természetesen persze a nagycsaládosokat érintő problémák, kérdések is jellemzőek.
Tapasztalataik szerint a jogszabályi változások idején mindig megnövekszik a hívások száma, ezért azt gondolom, szükség van arra, hogy értelmezzük a szabályokat, segítsünk eligazodni.
(06 40) 200 943
(06 70) 771 6565
A NOE-FON munkatársai minden hétköznap 8 órától 16 óráig állnak bárki rendelkezésére.
16 óra után hangposta fogadja a hívásokat.